Úvod


Odkaz na archiv



Úpravy->Oddělené mazání
Klíčová slova: oddělené mazání,oilmaster,čerpadlo,vstřikování,lpg,solenoid,ventil,
Určeno pro: Trabant 601


V tomto tématu je 27 příspěvků

 
10.02.17 - 13:13 Pajka Vrakař [odepsat]
To Myslivec: Spotřeba by měla být nízká. V podstatě by se doplňovala hladina oleje v klikovém prostoru a rozprašovalo se relativně malé množství oleje do sání.

Nějaký čas budou trvat experimenty a kalibrování. Nebude to ale tak náročné, jako kdyby byl celý systém jenom mechanický.

 
10.02.17 - 13:02 Myslivec [odepsat]
To Pajka Vrakař: jakou odhaduješ spotřebu oleje? Na 25 l benzínu (300-350km) máš 1/2 litru u novějšího poměru. Tipnul bych si, ža tady to bude víc... navíc podle čeho zjistíš optimální množství?

 
10.02.17 - 10:31 Pajka Vrakař [odepsat]
Rozvedu trochu myšlenku mého "konceptu".

Řešení DKW je dobré a určitě i spolehlivé. Takto to ale může dobře fungovat jen při provozu na benzín.
Stejně řešené byly i Wartburgy na LPG. Z více zdrojů mám ale potvrzené, že i když bylo dávkování nastavené na maximum, motory šly do kytek (odcházelo uložení klikovky a ojniční ložiska). Směs benzínu s olejem se dostane do všech částí motoru, těkavý benzín se odpaří a olej namaže. Proud plynu sice strhne kapky oleje, ty ale motorem proletí a nenamažou důkladně potřebná místa.

Japonské motory Suzuki měly do motoru olej tlakově přivedený skrz ložiska uložení klikovky, která tak byla v olejové lázni. Olejová mlha (rozcákaný olej) důkladně namazal jak klikovku, tak i pracovní plochy válce. Aby se olej v klikových prostorech nehromadil, byly na jejich dnech jednocestné ventily, hadičkami propojené s přepouštěcím kanálem opačného válce. Na střídačku si tak válce odsávaly z klikových skříní olej, který byl proudem přepouštěné směsi stržen do spalovacího prostoru a spálen. Tento systém se nazývá S.R.I.S (Suzuki Recycle Injection System) a použitý byl třeba u Suzuki GT 750M, Suzuki LJ10 Jimny (džíp).

Já chci udělat v podstatě kombinaci obou systémů. Olej přivádět do klikové skříně + pro sichr rozprašovat do sání a doplnit to SRIS. Jistě, čistě mechanické provedení by bylo nejlepší, ale takové se špatně testuje a kalibruje. Elektronické řízení dávkování se dá upravovat i za chodu a s dnešními technologiemi může být spolehlivé, navíc s autodiagnostikou závad a jejich signalizací.

Může to vypadat složitě, ale není. Původní alternátor jsem nahradil jiným, který má na svém zadním čele lamelové čerpadlo. Od něho povede potrubí k hliníkové rozdělující kostce brzd s pěti výstupy (z Wartburga). Na dva výstupy budou připojeny dva solenoidové ventily a od nich hadičky k holendrům v bloku motoru, nasměrovaným na ojniční ložiska. Na jeden výstup bude připojený vstřikovač z Felicie MPI, jehož rozprašovač bude ústit do sání za klapku. Na čtvrtém výstupu kostky bude tlakové čidlo a z pátého výstupu povede vratka do nádobky s olejem. Solenoidové ventily budou spínány pulzně po delších intervalech. MPI vstřikovač je bude malé množství oleje vstřikovat do sání nepřetržitě (je na to konstruovaný). Vstřikovač mám jednoduše upravený. Odstranil jsem vstupní sítko a palivový rozprašovač nahradil jednoduchou tryskou.

Aby bylo zajištěno důkladné mazání ložisek uložení klikovky, použil jsem staré bloky P63. Ty mají pod písty sběrací žlábky na olej (který stírají písty z pracovních ploch) a ty jsou kanálky propojeny s ložisky, odkud olej protéká zpět do klikové skříně (jednoduché a geniální). Aby se olej nehromadil, použiju systém SRIS. Obě větve SRIS budou mít hned na začátku odbočku s vypouštěcími ventily. Při kalibrování dávek se bude olej z klikových prostorů vypouštět do nádoby, měřit jeho množství a upravovat dávkování.

Solenoidové ventily budou dávkovat periodicky po určitém počtu otočení klikovky. Třetí ventil by měl olej dávkovat v závislosti na otáčkách a otevření škrtící klapky, to se ale ještě uvidí.

 
10.02.17 - 08:20 Frantas [odepsat]
[e-mail]
Ty zakryty loziska na klice by to celkem usnadnily ne? (mimo soutez. Mam Gase-spanelsky enduro. Jeden valec, 3ooccm a cirka 40kw samozrejme 2t. A ma na klice zakryty loziska-skf Jen ze se tomu kazdej dnes divi. 300mth a nemeli zadnou vuli.)
Jinak snad krom Californianu maj vsechny motorky plynove lanko rozdvojene.(JHB toto technicke reseni zpochybnoval) Na zminenym kalifu to cechacek kdysi vymyslel prave jak Pavel JHB pise. Nemyslim to jako rypani. Jen jak casto komu prasklo lanko?

 
9.02.17 - 23:11 pd121 [odepsat]
To IvanM: Tam je zabudovaný právě to "olejový hospodářství" z DKW...

 
9.02.17 - 22:32 IvanM [odepsat]
[e-mail]
3
PŘÍLOHA (plyn3.jpg)

 
9.02.17 - 22:32 IvanM [odepsat]
[e-mail]
2
PŘÍLOHA (plyn2.jpg)

 
9.02.17 - 22:31 IvanM [odepsat]
[e-mail]
Tu su tiez zaujimave informacie:
PŘÍLOHA (plyn.jpg)

 
9.02.17 - 19:24 Kocour [odepsat]
To Pajka Vrakař: to ne,jen zvlášť olej a benzín.

 
9.02.17 - 18:32 Pajka Vrakař [odepsat]
To Kocour: Chtěl bys předělat odtahovku na LPG?

 
9.02.17 - 17:39 Kocour [odepsat]
To Wimpy: měl bych zájem víc sz.

 
9.02.17 - 14:36 Wimpy [odepsat]
Jinak čerpadýlko s nádržkou z DKW bych někde ve skladu vyhrabal.

 
9.02.17 - 14:34 Wimpy [odepsat]
To pd121: Byl jsi rychlejší.

 
9.02.17 - 14:31 pd121 [odepsat]
To Pajka Vrakař: Něco se dá vyčíst tady:

http://www.munga-ig.de/mungaig/technisches%20Munga%20IG/frisch%F6lautomatik/frisch%F6lautomatik.pdf

 
9.02.17 - 14:06 Pajka Vrakař [odepsat]
Řešení mazání u DKW mě hodně zajímá. Můžete mi to někdo popsat, popřípadně doplnit nějaké materiály k tomu?

 
8.02.17 - 18:35 pd121 [odepsat]
To Wimpy: Je to tak, nemýlíte se - nepodařilo se mi dohledat, jestli provedení ložisek záviselo na typu mazání, ale některá auta měla ložiska 6206 a 6207 otevřená, některá zase uzavřená s trvalou náplní... Vycházel jsem z toho, že na fórech jsou k vidění DKW Munga s motory Wartburg (někdy i s převodovkou) a mají tam automatiku. Asi se musí doladit dávkování, nebo je tam jen pro parádu a nechodí. Tak to ani zkoušet nebudu a hodím to do regálu :-D

 
8.02.17 - 17:43 Wimpy [odepsat]
To pd121: Nemýlím-li se, tak DKW s odděleným mazáním měly hlavní ložiska na klice s trvalou tukovou náplní. Z toho důvodu si myslím, že oddělené mazání s čerpadlem by pro Wartburga nebylo vhodné.

 
8.02.17 - 17:25 pd121 [odepsat]
To Pajka Vrakař: A nádržka z agregátu nebo sekačky? Ta bude plochá i objemově odpovídající.
Systém odděleného mazání měli hodně propracovaný u DKW. Dávali tam nakonec i kontrolku, co hlídala tlak oleje. Množství bylo regulováno stejně, jako u zmiňovaného Mikuni, tedy otáčky a škrtící klapka. Problémy měli jen s mazáním studeného motoru, což odstranili zvětšením trysky, nastavením klapky a změnou řemenice. Podle dobových testů to hodně šetří olej - spotřeba byla prý srovnatelná s dobovým čtyřtaktem :-) Mám doma celý komplet R2, ale zatím jsem nenašel čas a odvahu to dát do Warťase a zkusit...

 
7.02.17 - 19:32 Pajka Vrakař [odepsat]
To HaD: Solenoidy budou přivádět olej přímo k ložiskům + jeden vstřikovač s rozprašovačem bude olej rozprašovat do sacího hrdla (jako třeba u motorek).

 
7.02.17 - 18:20 HaD [odepsat]
To Pajka Vrakař: Chce to vyzkoušet... ale trochu bych se bál dávkovat samotný olej. I když bude od základu řídký, půjde dobře rozprašovat? Možná by jej pomohlo předředit benzínem. Nebo plánuješ vstřikovat olej přímo na ložiska?

 
6.02.17 - 20:40 Pajka Vrakař [odepsat]
To Pavel JHB: Ale při provozu na LPG to nestačí.

 
6.02.17 - 18:10 Pavel JHB [odepsat]
To Pajka Vrakař: Já si myslím, že veškeré další zesložitování je zbytečné. Základem je ne rozdvojení lanka, ale ovládání oleje, kterej tahne benzín. Při prasknutí lanka k oleji nemůže dojít k zadření motoru. Toto mazání fungovalo a funguje dodnes na spoustě motocyklů a jediným problémem je kutilský zásah do seřízení čerpadla a použití nekvalitního oleje typu M2T.

 
6.02.17 - 13:01 Standa1443 [odepsat]
To Pajka Vrakař: expanzku mám novou na Daciu 1300, ale bez víčka
PŘÍLOHA (16.jpg)

 
6.02.17 - 10:53 Pajka Vrakař [odepsat]
To netOpýr: Ty jsou moc objemné.

 
6.02.17 - 10:44 netOpýr [odepsat]
To Pajka Vrakař: co třeba nádrž z lodního motoru? Ta je placatá.

 
6.02.17 - 10:37 Pajka Vrakař [odepsat]
Diskuzi začnu sám.
Potřebuji vymyslet nějakou (dostatečně objemnou) nádobku na olej, která by rozměrově pasovala na původní místo vzduchového filtru. Mohla by to být třeba nějaká expanzní nádobka nebo něco podobného.

Maximální rozměry dejme tomu 300x150x150 mm (DxŠxV). Ideální by byla třeba taková, jako se dávala do LPG Wartburgů (viz přiložená fotka).

Nenapadá vás něco?
PŘÍLOHA (vstrikovani_oleje_bez_lpg.jpg)

 
6.02.17 - 10:01 Pajka Vrakař [odepsat]
Zpracovávám pro Trabanta systém odděleného mazání. Důvod je ale jiný, než pouhé usnadnění tankování paliva (o tom později).

Auta Wartburg i Barkas se dříve upravovala na LPG, kde bylo oddělené mazání nezbytné. Systém fungoval tak, že přídavné olejové čerpadlo (zn. Mikuni) bylo přiděláno většinou na zadním čelu alternátoru. Jeden konec rozdvojeného plynového lanka byl připojen ke kladce čerpadla, které dávkovalo olej do sání v závislosti na otáčkách a sešlápnutí plynového pedálu. V kombinaci s tekutým palivem to šlo, s plynným to ale nefungovalo ideálně. Především ložiska uložení klikovky byla špatně mazaná, i když byla spotřeba oleje vysoká.

Chci to udělat trochu jinak, s využitím dnešních technologií a prostředků. Čerpadlo bude součástí alternátoru, dávkování oleje do motoru budou ale zprostředkovávat elektromagnetické (solenoidové) ventily přímo tam, kde je potřeba. Ovládání ventilů by měla obstarávat řídící jednotka.

Postupně sem budu dávat své nápady a fotky z realizace. Jde o diskuzi, tak budu rád za jakékoli tipy i kritiku.

[1-27]   




Přidat nový příspěvek
Jméno : *
WWW :
E-mail :
ICQ :
Text : *
Jsou povoleny tagy <b>, <i>, <u>, odkazy pište ve tvaru www.neco.xxx nebo http://www.neco.xxx
*1* *2* *3* *4* *5* *6* *7* *8* *9* *10* *11* *12* *13* *14* *15* *16* *17* *18* *19* *20*
[Další smajly]



Autoklub Trabant Brno
© 2005-2018 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.167681, 19.08.18 - 21:12:35, uptime : 68 dnů 22 hod 26 min, volné místo : 12923 MB
<- srpen
2018
->
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
alyno
Juch
M@rtin KOE
Simpo