Úvod

Výběr sekce
CRASH TEST
Autor : Admin


Už čtvrtstoletí jezdí po našich silnicích tisíce Trabantů, často označovaných posměšnými výrazy. Jakmile se otevřely hranice mezi německými státy, objevilo se nebývalé množství těchto lidových vozítek i na západoněmeckých silnicích.

Ruku v ruce s rozvojem turistického ruchu znepokojivě stoupl počet nehod mezi "východními" a západními automobily, jen v prvním čtvrtletí roku 1990 došlo k deseti tisícům případů. Zejména v pohraničních úsecích dálnic vzrostl počet nehod, např u přechodu Herleshausen o 77.3% a počet zraněných o 600%. A vždy se na nehodách podílely přeplněné vozy Trabant. A není divu. Konstrukce automobilu z padesátých let s nádrží vpředu a karosérií z hořlavého duroplastu je zastaralá. V plně obsazeném Trabantu řidiči zbývá málo místa a bez posilovače řízení jsou rychlejší manévry vyloučené. Předjíždění je spojeno s rizikem, protože vůz akceleruje z klidu na stovku za 45 sekund. Sešlápnutí brzdového pedálu vyžaduje značnou sílu.

Šance na přežití
Odborníci zabývající se aktivní a pasivní bezpečností dlouho tvrdili, že "plastová bomba" nedopadne při bariérové zkoušce dobře. Redakce časopisu AUTO BILD zakoupila za necelé čtyři tisíce marek nový model 601 a poskytla jej pracovníkům německé stanice technické kontroly (TUV), kteří vůz přestříkali na matně žlutou barvu určenou pro bariérovou zkoušku. Světelné reflexy na lesklém laku by nepříznivě ovlivnily kvalitu záběru sedmi rychlokamer s frekvencí 1000 snímků za sekundu. Při mnohých metodách nenarazí vůz na překážku čelně, ale spíše šikmo zleva. Právě proto se odborníci ze stanice technické kontroly rozhodli provést boční náraz na levou přední stranu. Při rychlosti 45km/h, která je při zkouškách obvyklá, se v převážné většině případů zdeformuje přední část až k přední nápravě. To znamená, že už tato nárazová rychlost je na hranici bezpečnosti cestujících. Palivová nádrž je navíc umístěna vpředu a duroplastová karoserie hoří velice dobře. Mohou vůbec cestující nehodu přežít? Tuto otázku mají zodpovědět dvě zkušební figuríny v hodnotě 200 tisíc marek, které "usedají" na přední sedadla. Každá je spojena svazkem kabelů s počítačem zjišťujícím největší intenzitu nárazů na hlavu, břicho a hruď při střetu z nejrůznějších úhlů.

Překvapivý výsledek
Jakmile udeří hlava na volant, změří se síla nárazu (HIC) charakterizovaná bezrozměrným číslem. Dojde-li k překročení hranice HIC=1000, je figurína "mrtva", neboť tak silný náraz nemůže člověk přežít. Tři, dva jedna - teď! Zkušební technik mačká spínač. Ocelové lano se napíná a jako žlutý blesk se vůz vymrští proti betonové zdi. Rána. Je až neuvěřitelné, jak karosérie přečkala náraz, dokonce i dveře jdou dobře otevřít a zavřít. Také uchycení sedadel a bezpečnostních pásů je v pořádku. Dr. Heuser, vedoucí oddělení pasivní bezpečnosti, zůstává opatrný: "Více řeknu, až vyhodnotím naměřené údaje." Plastová kapota je popraskaná, ostré hrany trčí ven. Vylomená tyč řízení a zdemolovaný volant jsou běžné následky bariérové zkoušky. Jiné malé vozy vypadají často mnohem hůře. Všechny překvapila neporušená plastová (???) palivová nádrž. Během několika minut prozradil počítač první naměřené hodnoty. Řidič (HIC=727) měl štěstí a vážnou nehodu by přežil. Díky bočnímu nárazu dopadl obličejem na elastické paprsky volantu a ne na jeho tvrdý střed. Pouze s poraněným obličejem by z havárie vyvázl spolujezdec, protože hodnota HIC=438 je dostatečně vzdálená od smrtelné hranice HIC=1000. Zranění zad, hrudi, a nohou jsou u těchto nehod obvyklá. Je vůbec možné, aby Trabant se zastaralou konstrukcí byl ve své třídě srovnatelný s vozy Fiat Panda, Seat Marbella, Ford Fiesta nebo VW Polo? Ano, a to právě zásluhou této zastaralé konstrukce tuhého podvozku, který pohltil větší část nárazové energie. Mnohem hůře by dopadl náraz do pravé části, kde je palivová nádrž, nebo náraz zezadu.

Trabat do června
Výroba Trabantů však už pomalu končí a nástupcem těchto vozů bude právě VW Polo, které ve stanici technické kontroly testovali při simulované nehodě už před dvěma roky. Největší deformace se projevily na prazích a v prostoru nohou. Pravá noha řidiče byla, jak napsal časopis ADAC Motorwelt, přiskřípnuta mezi "zmuchlanou" podlahou a pedálem. Dveře se daly otevřít jen s obtížemi. Ani ve srovnání s jinými, už dříve zkoušenými vozy (Fiat Uno, Ford Fiesta, Peugeot 205), nedopadl VW Polo nejlépe.
Prvního června by měla ve Zwickau výroba definitivně skončit, nyní opouští závod denně padesátka Trabantů určených pro Polsko. Dny "Brouka z Východu" jsou tak definitivně sečteny a brzy bude Tarbant vzácný třeba jako Jaguar nebo Ferrari.....

AutoTip 1/1991


převzato kdysi dávno z http://www.trabantklub.kgb.cz (nynější www.ifa.cz)


Odkaz na video Crash-testu Trabanta od KubikaCV: http://www.trabi.me.cz/upload/6_3_557_23865/01_-_crashtest.wmv

Fotky :


uploadováno 03.02.05 - 22:54.51 
uploadováno 03.02.05 - 22:54.51 
uploadováno 03.02.05 - 22:54.51 
uploadováno 03.02.05 - 22:54.51 
uploadováno 03.02.05 - 22:54.51

uploadováno 03.02.05 - 22:54.51 
uploadováno 03.02.05 - 22:54.51 
uploadováno 03.02.05 - 22:54.51

Komentáře :

 
12.04.08 - 08:01 Schovi [odepsat]
Krteczek: OT

 
23.03.08 - 13:40 vmat93 [odepsat]
To Eda: Ještě aby začal mluvit! Nám pes vždycky jenom štěkal, ale zkusim s nim nabourat na motorce, to se snad rozmluví

 
23.06.06 - 16:50 Eda [odepsat]
[e-mail][ICQ]
Další nehodu měla dcera se svým Trabikem. Asi v 90 při přibrždění ji upadlo uchycení pravé strany zadní nápravy, rameno se zapíchlo do asfaltu a posunulo se dozadu, čímž zabrzdilo obě zadní kola a šlo to do smyku. Jak to bylo napříč cesty začalo se to převrácet na bok, střechu, pak to skočilo na kola a zůstalo ležet na boku. Toto bylo na hlavním tahu FM -Ostrava. Protože u nás jezdí řidiči slušně, ubrzdili to, ne jako ty prasata v Kobře 11. Někdo horlivý zavolal pomoc a zachvíli přijela sanita, protože nebylo koho ošetřit, dcera je poslala pryč. Pak přijeli Hasiči s vyprošťovací technikou a odnesli Trabanta na krajnici - upadlé celé zadní rameno ( drželo na lanku RB - jak to musí mít u F1 ).
Ve vozidle jela s přítelem a psem, nikomu se nic nestalo - odřeniny,klepance, Pes z toho byl asi v šoku, protože nechtěl mluvit.
Stav vozu: ulomený šroub nápravy, odpadlá střecha, rozbité zadní a jedno zadní boční sklo, sloupky a celá střecha hnutá doboku. Odřeniny na laku, praskla ( 5 cm ) přední kapota, zaražená klika dveří.
Auto bylo schopné jízdy, ale muselo se sedět na protilehlém předním blatníku na vyvažení.
Bezpečnostní pásy neměli připnuté!!! ???

 
23.06.06 - 12:24 daneczek [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
rok cca 1993, jeli sme z Ricek do Rokytnice, 6!lidi v kombiku a bagly (ty fungovaly jako airbagy), skvela nalada a hecovani... na tachaku neuveritelnych 110 a pak prisla serpentina a kastanova alej... bylo to jak na mistrovstvi v kulecniku, otloukli sme par stromu, pri kazdem narazu nekdo z auta vypad... prvni kmaos co lezel vzadu na batozich. ve vysledku (auto na boku ve skarpe) zustal uvnitr jen ridic a ja, pnac sem byl vzadu uprostred... zbytek se v soku vyhrabaval z okolnich prikopu... nejaky narazeny ramena (od vyrazeni dveri pri vysadku z vozu) a jedna krvacejici hlava (3 stehy)... jinak nic. auto bylo teda na odpis, motor prasklej, baterka se katapultovala, obe predni kola urvana, vylomeny dvere. par lidi jsme poslali na utobus, aby nebyl problem s poctem pasazeru, rozbitahlava jel na siti. Kdyz prijela hlidka, snazil se prislusnik drzet vaznou linii, ale po chvili to vzdal, tlemil se jak malej, vono to auto se smutne vypadlyma svetlama visicima na dratech fakt vypadalo komicky. Vysledek - byt to plech, tak tam zaklineny cekame na hasice

 
18.06.06 - 08:40 Eda [odepsat]
[e-mail][ICQ]
Neplanovaný test co vydrží karoserie jsme zhlédli v Pasohlávkach po střetu Trabanta s autobusem.
Jak to vypadálo hrůzostrašně, trabant byl celkem statečný a držel se dobře. Kdyby to byla plechovka, asi by posádka dopadly hůř. Na záchranu zraněných byl přístup, protože se dala odstranit střecha z vozidla ležícího na boku.

 
18.06.06 - 08:37 Trabantolog [odepsat]
[www]
To majki: Kamarád viděl čelní srážku T 601 s Wartburgem ve městě, bylo to světlo na světlo a Trabant na tom byl znatelně lépe, celá bouda v pořádku dveře šly zavřít, utrženej pomocnej rám a zasunutej volant, u W 353 okna venku dveře nešly zavřít ani jedny, Baterka a pes taky venku.

 
18.06.06 - 01:14 majki [odepsat]
Je vidět, že trabi je celkem bezpečný. Máte někdo zkušenosti jak by dopadl trabant při čelní srážce s jiným vozidlem? Podle mě asi hrůza pomyslet......nebo takový boční náraz do dveří trabanta.......

 
17.05.06 - 02:17 Schovi [odepsat]
To matth:mam foto po stretu s favoritem bouraneho ze zadu asi v 75km v hodine

 
12.05.06 - 15:44 matth [odepsat]
ma niekto foto trabiho?

 
10.03.06 - 15:34 Schovi [odepsat]
jelikos tam nejsou org pasi tak ja radsi ani ne

 
18.02.06 - 23:24 Killer Koly [odepsat]
zajimalo by me, jak je na tom s crash testem T 600...

 
9.02.06 - 10:13 Elblik [odepsat]
No, mě, někdy v září 2005, nakopnul maník s Twingem. Trochu zleva. Na této straně bylo čelo zmáčknuté skoro až k podběhu, guma prořízlá. Kupodivu bylo utržené pravé rameno.
Auto jsme trochu natáhli, vyklepali, dali rezervu a ujelo to vzdálenost z Chomutova do Litvínova - cca 20 km. Pak praskla brzdová hadička. Naštěstí už skoro v cíli. Trabi půjde sice do šrotu, ale na jeho místo nastoupil nový...

 
22.09.05 - 21:35 Trabik [odepsat]

 
24.05.05 - 22:25 Juch [odepsat]
[www][ICQ]
To Tomáš: Vlaštovka byla trochu ohnutá, ale to jsem vyrovnal.(motor byl těsně u nádrže).Právě kvuli tomu, tam musim dát takovou vyztuhu, aby ta vlaštovka tolik netrpěla. Mě při tom akorát odešel přední tlumič výfuku, praskly parohy, a 2 silentbloky. To značí, že Trabant je poměrně bezpečný. Když jsem hodil Trabíka přes střechu, tak se mi také nic nestalo. Trabíkovi ano. V obou případech jsem měl zapnutý pás. A ten mě zachránil. Proto radím : Používejte pásy.

 
24.05.05 - 21:55 Tomáš [odepsat]
To Timewarp: A nehnula se ti vlaštovka? Já jsem taky testoval Trabantíka - v 55ti jsem zkoušel přetlačit sloup telegrafního vedení. Mě se nic nestalo, spolujezdec si narazil holeň o poličku. Oba jsme byli v pásech. Trabantík musel na rovnací stolici právě kvůli ohnuté patce vlaštovky. Motor i převodovka přežila (až na karburátor)...

 
24.05.05 - 20:15 Juch [odepsat]
[www][ICQ]
To madar: Já nabral v 60 pařez. Utrhl se motor s převodovkou a celej pomocnej rám se mírně ohnul. Trochu se srolovala podlaha a volant vyjel do kabiny. Mě se nic nestalo. Takže stačilo vyměnit pomocnej rám na motor,výfuk, parohy a jezdím dál.

 
9.10.04 - 20:54 madar [odepsat]
[e-mail]
V roce 1993 (vlastne uz 1994, protoze jsme se vraceli ze Silvestra) moje tehdejsi pritelkyne priblizne v sedesatce "sundala" strom. Mela pouze lehke poraneni na nohou, protoze cela pristrojovka i s polickou a sloupkem rizeni byla posunuta asi o 15cm do vozu, ja na sedadle spolujezdce jsem utrpel zranani obliceje, za ktere si ale muzu sam, protoze jsem na pristrojove desce mel nalepeny blikajici vanocni stromecek z tvrdeho dratu...

 
19.09.04 - 19:20 Jakub [odepsat]
[e-mail][www]
Jo, tak takle presne se to deformuje, kdyz vas zepredu vlevo chytne Favorit... Jestli chcete vedet vic detajlu, jen si ke mne o ne napiste, jeste to mam v pameti. A dejte hodne bacha pri predelavani interieru Trabanta, at vas vlastne vynalezy nezabijou!

[1-18]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.073744, 17.11.17 - 22:02:09, uptime : 315 dnů 23 hod 35 min, volné místo : 13554 MB
<- listopad
2017
->
Po Út St Čt So Ne
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
Bafudza
lil B.G.