Úvod

Výběr sekce
jednoduché vylepšení ventilace za 20 minut
Autor : AMPERAK

Trápilo mne, že trabant, když stojí venku, se často zamlžuje a musím větrat. Také v létě je po pár minutách na sluníčku vedro jak v sauně.
Našel jsem opravdu jednoduché řešení problému s velkou výhodou.
Výhoda spočívá v tom, že nezasahuje do puvodnosti vozu. Skoro žádné úpravy, ventilovat lze skoro stále a hlavně, upravit to zvládne každý, kdo umí udělat díru a použít brusku nebo pilník.
Potřebujeme starý PC AT zdroj. Prostě zdroj z kompu, kterej má ventilátor na sraně konektoru napájení. Jenže to by bylo jednoduché, proto vememe s sebou šroubovák a zdroj na sběrným dvoře (nebo kde ho najdeme) rozebereme. Musí to být ventilátor jako na fotografii, kruhový s packama na šrouby. Nikoliv čtvercový. Ty nechceme na naši úpravu. Ventilatory vemte raději tři, někdy chrastí ložisko.
Také se zastavíme u bedny na drobný elektroodpad a vyhrabeme adaptér (transformátor) stejnosměrný cca 7-9V proud nad 100mA. Kdo chce experimentovat, muže vyhrabat nastavitelný.
No a máme vše potřebné.
Teď z trabantu demontujeme gumovou hadici náporového větrání. Z ventilátoru odbrousíme úchyty na šroubky a zabrousíme po obvodu. do hadice vyvrtáme díru cca 3mm tou protáhneme přívodní drátky.
Ted s trochou zručnosti nasadíme ventilátor. Vodiče opatříme konektory a natáhneme si na palubovku vypínač.
A na co trafo? No trafo použijeme, když doma parkujeme. Natáhneme kabel k trabantu a ventilátor napojíme z trafa. Nebude vybíjet baterii, ale hlavně nižší napětí prodlouží životnost ložisek.
Spotřeba mého ventilátoru včetně transformátoru je 1,2W, což je asi spotřeba vypnuté televize.
Ventilovat mužeme na srazu, když stojíme, spotřeba je tak malá, že by to baterii teoreticky vybilo za tři týdny.


Fotky :

puvodní ventilátor a upravený (před obroušením)
uploadováno 21.03.16 - 13:18.38 Umístění ventilátoru v hadici - drží sám
uploadováno 21.03.16 - 13:19.27

Komentáře :

 
25.03.16 - 17:21 AMPERAK [odepsat]
To Killer Koly: radiální škoda 100 je super. ten sem tam měl. jenže to není na pět minut bez uprav a hodně žere. ale zase dobře větrá.
já to mám prostě že mi auto stojí venku, aby v něm nebylo vlhko. a skutečně to pomohlo.

 
24.03.16 - 23:04 Killer Koly [odepsat]
ventilator jedine radialni, muze byt i na teply vzduch

 
24.03.16 - 20:09 Strýc alias Myslivec [odepsat]
To Pajka Vrakař: na studenej vzduch ti se*e bílej tesák, jáá chtěl TEPLO!

 
23.03.16 - 20:19 AMPERAK [odepsat]
minulou sezonu jsem měl ventilátor škoda 100. to byl rachot, ale ventilace byla fakt dobrá.
Dávat to na horký vzduch je blbost, tam to žene větrák motoru a hlavně horko. to nevědčí té elektronice uvnitř.
Můj větrák na 9V není slyšet, na 12V jen trochu. Sice to hovno fouká, ale zase to taky hovno žere a to je výhoda. Na sraze si nedovolím nechat otevřená okna.
Kulatej větrák s packama, ten můj, má dvakrát silnější ten plast. proti klasickému hranatému. a v AT zdrojích je hojně. zatím, co zdroje ATX mají větráky vyrachtané, AT zdroje nikoliv. možná to je krajem. ve městech ty kompy běžely furt, u nás na vesnici ne. a každej AT zdroj co jsem donesl z smetiště funguje na 100%

 
23.03.16 - 18:41 Pajka Vrakař [odepsat]
To Strýc alias Myslivec: Nesmíš ho dat na topení tvl, ale jen na studený vzduch!

 
23.03.16 - 18:11 Strýc alias Myslivec [odepsat]
To Mike-Strike: mě se roztavil : (

 
23.03.16 - 14:42 Pavel JHB [odepsat]
To STK Majjo: Obecne donutit elektrickej ventilator k poradnej funkci je problem. Ja nez jsem sehnal dalsiho trabika, mel jsem jako zavodne soukromy vuz S100 s motorem 120, kterej jsem se snazil pro vetsi kone chladit elektricky. Mel jem vyhodu, ze uz jsem vedel, ze nefunguje chlazeni z zigula, topeni skoda atp. Nakonec jsem vydoloval chlazeni z misivbusi, to na druhej pokus uchodil a funguje v S120S dodnes

 
23.03.16 - 14:03 STK Majjo [odepsat]
To Mike-Strike: Skúšal som to pre zlepšenie kúrenia kedysi dávno a žiadny zázrak to nieje... Má to skôr opačný efekt a to zhoršený prietok horúceho vzduchu.

 
23.03.16 - 13:58 Pavel JHB [odepsat]
To Mike-Strike: Delaji se do racku ochlazovaci jednotky, kde to zene horkej vzduch, funguje to normalne. Jsou tam ale samozrejme nalezato...

http://it.cz/p/253177

 
23.03.16 - 10:53 Mike-Strike [odepsat]
Taky jsem nad tím kdysi přemýšlel, ale chtěl jsem to hlavně na teplý vzduch, v létě mi to fouká studený akorát a když to nepomáhá, tak je venku takové vedro, že hnaný vzduch mi ventilátor stejně neochladí...
Jediné, čeho jsem se obával bylo, aby se pod náporem horkého vzduchu z výměníku ventilátor nezničil, nebo aby brzy nevyschlo právě namazání hřídelky kvůli hlučnosti... netuším, jakým teplotám odolává v PC, ale z výměníku jde podle mě o dost teplejší.
Máte s použitím na teplý vzduch někdo zkušenosti?

 
23.03.16 - 10:01 Zahajskej [odepsat]
[e-mail]
Stačí koupit odpovídající velikost ventilátoru, ale s kuličkovými ložisky, nebo alespoň Vapo, tj.točí se to v magbetickém poli. Je to sice za nějakou kačku více, ale hluk minimální, či žádný. Obyč s kluzným se při tomto druhu montáže vahou ventilátoru brzo prodře do oválu a pak to dělá kravál.

 
23.03.16 - 09:45 Pavel JHB [odepsat]
To trabucha: At ma nebo nema packy je to stejny, vzdy se musi orezat, je to jedno. S tim, ze bude vyzpevovat souhlasim, pripadnym zajemcum muzu zdroje hazet stranou, uz se sice cca 10 let nepouzivaji, ale porad je jich dost v provozu a pokud zdroj odejde, tak vzdy kvuli ventilatoru, ktery se mechanicky zadre. Staci vymacknout vrtuli , maznout, slozit cimz se snizi hlucnost temer na nulu. Kdysi na to byl navod, ale davali ho do cesty topeni, coz u aut s novym topenim nejde bez vetsich uprav pouzit.

 
23.03.16 - 09:14 trabucha [odepsat]
[e-mail]
Zdravim,je to dobrej nápad,měl jsem to taky,ale po čase jsem to vymontoval,je to hrozně hlučný.Větrák se točí i když neni zapnutý při jízdě náporem vzduchu a strááášně "kvičí".Zkoušel jsem dát jinej,novej,ale bylo to to samý.Mám sice ještě starý typ topení,ale to asi nehraje roli.

[1-13]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.054327, 18.10.17 - 04:11:44, uptime : 285 dnů 4 hod 44 min, volné místo : 13879 MB
<- říjen
2017
->
Po Út St Čt So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
nikdo tu není