Úvod

Výběr sekce
Nabíječ akumulátoru s automat. omezenim nab. proud
Autor : Admin

V poslední době je velmi populární dobíjet akumulátor přímo v automo-bilu bez odpojování a vyjmutí. Samozřejmě, že takovéto dobíjení si mohou dovolit pouze ti, kteří mají garáž. Při takovémto dobíjení je třeba dodržovat zásady bezpečnosti. Akumulátor musíme při dobíjení otevřít, tj. odzátkovat a dolít destilovanou vodou. Pokud se chceme na takovéto dobíjení trvale zařídit, je vhodné vyvést obě svorky připojené k akumulátoru na konektor umístěný pevně na karosérii, např. v zavazadlovém prostoru automobilu. Je možné použít i konektor pro montážní svítilnu, kterým býva vybaven téměř každý automobil. Dobíjení provádíme zásadně ve větrané garáži. Při plynování akumulátoru se vlivem rozkladu vody uvolňuje vodík a kyslík, což je při určité koncentraci velmi třaskavá směs plynu. Doporučuje se dobíjet malým proudem, 1/4 až 1/2 jmenovitého nabíjecího proudu. U aku-mulátorů používaných v bežných osobních automobilech je to proud 1 A až 2 A.. Je vhodné, aby nabíjení měl automatické omezení nabíjecího proudu na konci nabíjení, aby se akumulátor zbytečně ,,nevařil". Jako vhodný typ pro tyto účely doporučujeme nabiječ na obrázku. Princip činnosti je zřejmý ze schématu na obrázku. Síťové napětí se transformuje síťovým transformátorem, desetiamperové diody D1 a D2 , umístěné na chladiči, zajišťují dvojcestné usměrnění. Nabíjecí stejnosměrný proud pak prochází přes omezovací žárovku Ž, která způsobuje, že nabíjecí proud se vzrůstajícím napětím na akumulátoru stabilizuje (studená žárovka s wolframovým vlák-nem má menší odpor než teplá). Jednoduchý elektronický obvod zajistí vypnutí nabíjecího proudu, jakmile na akumulátoru vzroste napětí na nastavenou mez. Je-li na akumulátoru menší napětí než na bázi tranzistoru T1, je tranzistor T1 (a tím i tranzistor T2) otevřen, na řídící elektrodu tyris-toru Ty1 přichází kladné napětí, a tyristor je tedy také otevřen. Jakmile se však napětí na akumulátoru zvětší natolik, že je akumulátor nabitý. tj. pro akumulátor 12 V na 15.5 V a pro akumulátor 6 V na 7.75 V, uzavře se tranzistor T1, a tím i tranzistor T2. Na řídící elektrodu tyristoru nepřichází žádné napětí. Protože nabíjecí proud je pouze dvojsměrně usměrněný a je pulsující (bez vyhlazovacího kondenzátoru), tyristor se rozepne a akumulá-tor se přestane nabíjet. Napětí na bázi tranzistoru T1 se nastavuje potencio-metrem R2.
Zařízení je možné realizovat s poměrně malými rozměry, vzhledem k ma-lému nabíjecímu proudu. Transformátor s plechy EI má průřez 32 x 32 (mm). Pokud nabíjecí proud nepřekročí trvale proud 2 A, nemusí mít obě diody (D1 a D2) chladič a stačí kovová uchytka. Chladící plech (asi 10 cm2) by měl mít pouze tyristor Ty1

Seznam součástek:
pro akumulátor 6V
Tr 220V, 2x10V / 2A
D1, D2 KY 708
D3, D5 KY 701
D4 5NZ 70
Ty1 KT 710
C1 500uF/15V
R1 330 ohm, TR 152
R2 1 Kohm, TP 018
R3 160 ohm, TR 635
R4 1 Kohm, TR 151
T1 KC 508
T2 KF 517
Ž žárovka asi 2 ohmy
např. 6V/18W, 6V/15W

pro akumulátor 12V
Tr 220V, 2x18V / 1,5A
D1, D2 KY 708
D3, D5 KY 701
D4 2 x 4NZ 70 v sérii
Ty1 KT 710
C1 500uF/35V
R1 470 ohm, TR 152
R2 2,5 Kohm, TP 018
R3 330 ohm, TR 636
R4 2,2 Kohm, TR 151
T1 KC 508
T2 KF 517
Ž žárovka asi 3 ohmy
např. 12V/24W, 12V/25W ¨

(převzato se souhlasem z www.trabiteam.wz.cz)


Fotky :


uploadováno 03.02.05 - 22:52.09

Komentáře :

 
8.01.11 - 23:39 alien [odepsat]
[e-mail]
Netřeba použít trafo se dvěma sekundárníma vinutíma. Stačí jedno vinutí a můstkový usměrňovač.

[1-1]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.049223, 18.10.17 - 04:09:18, uptime : 285 dnů 4 hod 42 min, volné místo : 13879 MB
<- říjen
2017
->
Po Út St Čt So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
nikdo tu není