Úvod

Výběr sekce
Měnič napětí 6/12V
Autor : Admin

Podle tohoto schematka si mohou majitele 6V Trabantů vyrobit měnič s jehož pomocí pak mohou namontovat do auta 12V autoradio.

ZDVOJOVAČ NAPĚTÍ K AUTOMOBILOVÉMU AKUMULÁTORU

Mnohé spotřebiče (např. tranzistorové rozhlasové přijímače a magneto-fony) jsou konstruovány pro nap4jeci napětí 9 V až 12 V. Při použití aku-mulátoru 6 V je nutné takovému spotřebiči předřadit nějaký měnič napětí. Jsou známy rotační měniče nebo měniče využívající transformátory. Méně známá jsou zapojení, v nichž se elektronicky přepínají kondenzátory tak, že výstupní napětí je dvojnásobné. Příklad takového zapojení je na obr.

Z multivibratoru, tvořeného tranzistory T1 a T2, jsou přepínány postupně dvě větve výkonových tranzistorů T3 až T6 a na emitorech jednotlivých dvojic tranzistorů je střídavě napěťová úroveň blížící se nule a plnému napětí akumulátoru. V okamžiku, kdy se napěťová úroveň blíží nule, se nabije odpovídající kondenzátor na plné napětí zdroje. V následujícím ča-sovém intervalu je záporný pól tohoto kondenzátoru připojen přes tranzisto-ry k plnému napětí akumulátoru. Správná činnost je zajištěna diodovými výhybkami D1 až D4, takže na výstupních svorkách je dvojnásobné napětí. Skutečné napětí je asi 11 V, neboť část zdvojeného napětí se ztrácí na polovodičových přechodech diod a tranzistorů.

Multivibrátor s tranzistory T1 a T2 má klasické provedení. Jeho kmitočet je asi 4 kHz; vyšší kmitočet není vhodné používat vzhledem k vlastnostem použitých tranzistorů a elektrolytických kondenzátorů. Multivibrátor musí být osazen tranzistory stejných vlastností, aby byl symetrický a aby jedna větev výstupních tranzistorů nebyla namáhána více. Symetričnost je vy- hodná a žádaná také z hlediska velikosti výstupního napětí a zvlnění. Nemá-li spotřebič vlastní filtr, je vhodné na výstup připojit filtrační kondenzitor.



(převzato se souhlasem z www.trabiteam.wz.cz)

Fotky :


uploadováno 03.02.05 - 22:53.07

Komentáře :

 
17.12.06 - 00:08 Tinker [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
To SAKAL:
hmm, ja potrebuju 5W - mam jawu a potrebuju si tam napojit zesilovac 12V 5W(nejsem blazen!)

 
15.06.06 - 19:13 Juch [odepsat]
[www][ICQ]
To woe: Máme lepší auta.

 
15.06.06 - 19:12 woe [odepsat]
kupte si lepsi auta

 
13.06.06 - 23:03 Juch [odepsat]
[www][ICQ]
To bubu: A co když to neci měnit na 12v z duvodu zachování puvodního stavu, ale chci jen mít nějakou maličkost na 12V.Měnič je celkem rozumné řešení.

 
13.06.06 - 09:16 bubu [odepsat]
Tohle je uplne na hovno to si muze udelat tak starej dedek.Nebudte liny a zmen te si to cely na 12V a mate postarano

 
7.09.05 - 22:13 majatrabi [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
To karel: A čemu nerozumiš? Jak to funguje nebo k čemu to je?

 
7.09.05 - 15:15 karel [odepsat]
ja tomu vůbec nerozumim

 
2.09.05 - 17:31 HaD [odepsat]
To Petr V.: Jo, to by mohlo být ono... náklady na stavbu jsou asi 150kč (oproti 350kč jako stavebnice), klidně sem můžu dát i schéma (až ho najdu)

 
2.09.05 - 08:38 Petr V. [odepsat]
To majatrabi: http://flajzar.cz/indexa.htm - to bude možná ono - v sekci stavebnice/zdroje (taky jsem ho kdysi používal)

 
1.09.05 - 23:04 majatrabi [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
To HaD: A nechces napsat jake???

 
1.09.05 - 16:06 HaD [odepsat]
To Yokotashi: Proto jsem místo shánění a experimentů radši zvolil jiné zapojení a jsem s tím spokojen, jen když pustím v rádiu kazetu, tak je slyšet pískání měniče (chtělo by to vyfiltrovat), ale kazety nepoužívám, takže mi to je jedno...

 
1.09.05 - 01:47 majkl_bb [odepsat]
To Yokotashi: Jakou řečí to píšeš? To nebyla japonština, že?

 
31.08.05 - 18:01 hrubatko [odepsat]
to all:
vsetci sa tu uz vyjadrili ze to nema vyznam, ja som mal tiez 6V ale nakoniec som to vymenil hlavne kvoli svetlam a radiu, darmo zvysis napatie, ale ampere nenazenies a tym ti to 12V radio bude mozno svietit a potichu hrat...

 
31.08.05 - 14:17 Yokotashi [odepsat]
[e-mail]
GD617 je germaniovy vykonak - to dneska nesezenate, ty diody jsou pomale a maji velke ubytky, takze doporucuju schottkyny a misto germanii nejake FETy - s temi je problem, aby pri 6V seply, ale jdou koupit ttl-fety - IRF7416, nebo 7343 (par), ktere do 3-4A pojedou - maji je v GESu.
Pro ty FETy doporucuju predradit nejaky lepsi filtr mezi menic a baterku, jinak to nemusi prezit ...

 
26.03.05 - 21:20 HaD [odepsat]
To Timewarp: Proto píši s pomocným výkonovým tranzistorem

 
26.03.05 - 20:51 Juch [odepsat]
[www][ICQ]
To HaD: Stabilizátor 7805 je ale jen na 1A. Takže tím je to omezené. Myslím, že by to mohlo stačit.

 
26.03.05 - 16:41 HaD [odepsat]
To Schovi: Jen žhavení, nebo i čerpadlo a větrák? Řešením je stablík a pomocný výkonový tranzistor. Nevíš, kolik to žere (proudu, ne benzínu)?

 
26.03.05 - 11:21 Schovi [odepsat]
popr bufika

 
26.03.05 - 11:17 Schovi [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
popr bufika

 
26.03.05 - 11:08 HaD [odepsat]
To Schovi: Podle toho, co z toho chceš živit (jakou to má spotřebu), dá se použít buď dělič, nebo stabilizátor.

 
26.03.05 - 00:17 Schovi [odepsat]
jo jinak bych uvital kdyby nekdo poradil s delicen napeti 12V>6V nebojte nejsem blazen

 
26.03.05 - 00:13 Schovi [odepsat]
ale ebza lze upravit i pro 6V mam na to planek

ale mam zabaka take predelaneho na 12V je to preci jen pohodlnejsi

 
21.03.05 - 18:17 Lojza [odepsat]
[e-mail]
Nechte měnič měničem a kupte někde za pár šupů vrak Trab.12V a předělejte to, já to udělal taky. V zimě to startuje úžasně (20-), svítí to jak blázen, můžete namostovat další vymoženosti (EBZA)

 
23.02.05 - 22:31 HaD [odepsat]
Kdesi jsem našel schéma na měnič 6->12V nebo 12->24V ze kterýho jde táhnout až 1A (jen teoreticky, prakticky při 1A tam bylo asi 10V), dokonce ho mám sbastlenej, ale zatím to není v podobě, kdy by se to dalo někam namontovat a taky chci otestovat, jak se bude rádio chovat, když mu takto klesne napětí, jestli se nebude třeba vypínat. Zatím ale žádný takový "chytřejší" rádio nemám...

 
3.02.05 - 09:21 Schovi [odepsat]
a co nekam dat druhou 6V bat a mit to pres nejake rele jak na radio tak na starter

 
2.02.05 - 21:30 Timewarp [odepsat]
[e-mail]
To Tomáš: To mě taky napadlo. To by šlo. Ale je to závaží navíc, 12V baterka :( Jinak zajímavý řešení :)

 
2.02.05 - 19:41 Tomáš [odepsat]
Existuje jeste jedno reseni, co jsem videl u jednoho cloveka: Mel v aute malou 12V baterii na kterou mel zapojene radio. Menic pouzival pouze na dobijeni te 12V baterie...

 
2.02.05 - 19:08 Juch [odepsat]
[www][ICQ]
To SAKAL: Taky si myslím, že výstupní výkon bude malý. Možná tak na nějaký rádio.(chrchlátko) Taky jem si to chtěl udělat.To je lepší si sehnat radio na 6V.Nebo fakt udělat ten transformátorový měnič, sice bude stát více pěnez, ale už z toho mužeš táhnout větší ampéráž, si myslím.

 
2.02.05 - 09:33 SAKAL [odepsat]
PŘEMÝŠLÍM, CO BY SE NA TO DALO PŘIPOJIT?? VÝSTUPNÍ VÝKON ODHADUJI NA TAKOVÉ 3W.

 
18.01.05 - 19:55 Anubis [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
S tranzistory ještě někdo dělá?

[1-30]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.090891, 18.10.17 - 04:11:10, uptime : 285 dnů 4 hod 44 min, volné místo : 13879 MB
<- říjen
2017
->
Po Út St Čt So Ne
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
nikdo tu není