Úvod

Výběr sekce
Trabant 601
Autor : Trabantolog

Co lze čím nahradit a jak opravit či upravit:

Do příspěvků prosím pište své zkušenosti jaký díl lze nahradit jiným třeba i z jiného vozu, pište pouze odzkoušené tipy.


- Pokud sháníte soutěžní tlumiče pérování na Trabanta, zkuste KONI SPECIAL číslo 80-1794, případně 80-1794 Sport..Jsou seřiditelné!

- Předěláváte-li ze 6V na 12V, pak můžete ponechat 6V startér.

- Používáte-li ještě olej M2T, a záleží vám trochu na vašem motoru, pak můžu doporučit změnu na olej MOGUL TS.

- Halogenové paraboly lze zakoupit v prodejnách s díly Škoda.

- Tlakový spínač brzdových světel lze rovněž použít český.

- Těsnění okna ve dveřích (sametka) souhlasí s těsněním pro Škodu (dnes TAZ) 1203 nebo Avia. Toto těsnění je delší.

- Těsnění kolem dveří se dá použít také ze Škody.

- Pneumatiky lze použít do rozměru 165/70 R13. Ty je ale potřeba obouvat na ráfky z Wartburgu. Co to udělá se spotřebou uvidíte!

- Ložiska předních kol u "Tripode" poloos jsou shodná s vozem Lada Samara a VW Golf 1. o rozměrech 34x64x37 mm

- Vzduchový filtr lze použít Škodovácký po oříznutí gumy na krajích filtru.Odrážka

- Halogenové 12V světlomety lze použít též ze Škodovky, mají pouze jiný vzorek skla, velikost je stejná.

Vše se týká cívek označených PAL MAGNETON 12V
- cívky s označením 443 212 215 600 jsou vždy s podporem, tj. Š120 atd. - pro náš účel tedy nevhodné, případně zapojení přes odpor
- cívky s označením 443 212 215 132 - Š1203 bez odporu (ve své zásobě jsem narazil na kus s označením 443 212 215 13, tak je to doufám to samé)
- cívky s označením 443 212 215 820 a 443 212 215 822 - Š Favorit a Felicia - pro náš účel tedy také nevhodné
- nejstarší cívky jsou označované 02-9215.10 (+ číslo normy ČSN 304121), montované do vozů Š100, Š1000MB, Octavia - pro náš účel vhodné cívky.

Návod od Habra jak lehce zjistit správnou hladinu oleje v převodovce viz. obrázek:
Protože rozpoznat kolik oleje do kterého provedení převodovky patří, vyžadovalo buď znalost kódů nebo lehnout pod vůz a koukat na tvar karterů, bylo nalezeno spolehlivé univerzální řešení, které bylo i na pravidelném setkání techniků se zástupci výrobce konzultováno a ti tuto pomůcku požehnali a schválili. Myslím, že vznikla v Plzeňském TK a byla formou Zpravodaje rozšířena do všech tehdy myslím 56ti klubů. Když jsme školili naše členy, tak jsem si to překreslil a pomůcku používám dodnes. V převodovce je jedno víčku u čerpadla, které působí jako zásobník oleje (v Blatné jsem použil název rezervoár a TF se společností z toho měli téma na půl dne) a to musí být zaplaveno, k zaplavení postačí hladina asi 130mm od horního okraje karteru, ale mám ověřeno, že 0,5 litru převodovka snáší statečně a protestuje až okolo zbytku asi 0,1 litru. Tento týden s takovou (zákaznickou, ne jeho vlastní) přijel HaD, pištěla trojka a olejíček poloviční zámečníček vše napravil, jen ho tam padlo asi 1,5 litru po maximální hranici. Vyobrazená pomůcka udává maximální množství, víc raději nedávat, ohrozilo by to těsnost gufera ke spojce, kdyby bylo volné, spojka by plavala v oleji.

Pokud si budete dělat GO převodovky a máte možnost volby, volte co možná nejstarší kartery. Jednak jsou robustní a odolné, mají více výztuh a žeber a také obsahují více oleje a to u volnoběžky není na škodu.

Návod od Trabase jak upravit odkalovací nádobku s přeskakujícím závitem viz. obrázek:
Na základě osobní zkušenosti z neděle 10. 3. 2013 po 19-té hodině, kdy jsem při tankování u ČS TEXACO v Mariánských Lázní zjistil, že uniká benzin z pod nádrže, jsem došel k tomuto závěru. Po uzavření kohoutu z polohy rezerva na zavřeno unik benzinu přestal. Závadu je potřeba hledat v kohoutu, resp. u odkalovací nádobky. Zjištěno, že je povolena. Při utahování rukou, začal přeskakovat závit a tak se nádobku nepodařilo utáhnout, tak, aby benzin neunikal. Pochopitelně, že i když mám v kufru kdeco, tak ND potřebné k opravě kohoutu nádrže jsem s sebou neměl. Mobil, zavolání syna, čekání na odtah a přitom příprava fungl nového lana, odtah potmě a za deště do Plané (cca 13 km). Neskutečný zářitek, kdy nešel motor a ani větrák a mlžila se okna atd. Odstavení trabíka na parkovišti. Druhý den přivezení druhé již používané odkalovací nádobky z garáže, zjištěno vymačkané gumové těsnění, které mezi ND také nemám. Zkouška ručního dotažení náhradní (starší) nádobky. Povedlo se benzin neuniká. Objednání nových ND v prodejně AMK Trabant Plzeň a jejich vyzvednutí ve stř. 13.3. po 17.té hodině. (Nádobka za 108 Kč byla poslední v regálu skladu). Mezitím v úterý předání nefunkční odkalovací nádobky k opravě (známý soustružník). Oprava hotova ve čtvrtek. Pro nedostatek času, bude možná výměna těsnícího kroužku a vyzkoušení "vylepšené" nádobka až v pátek 15. 3. odpoledne. Po provizorní opravě jsem s trabíkem (úterý, středa, čtvrtek a ještě zítra) dojiždel do Tachova, bez úniku benzinu. Nová nádobka a těsnení je ode dneška součástí ND, které vozím s sebou.
Závěr: Nevyhazujme ND částečné opotřebované, pokusme se je zachránit.
Ještě jsem zjistil, že známý kdysi opravoval i klikovky do motocyklů. Trabanta nikdy nedělal. Potřebovalo by to nějaké poškozené kliky na zkoušku. Já žádnou momentálně nemám.

Doporučení Habra ohledně karburátoru 28HB4-1:
"Tohle neštěstí nedoporučuji kupovat, důvodů je mraky, pokud chceš opravdu kvalitní karburátor který bude spolehlivě pracovat na jakémkoliv Trabi motoru, pak doporučuji 28HB2-7 (7E, 9, 9E). Na téma trojkové a čtyřkové řady karburátorů zde bylo již napsáno mnoho, nechce se mi to stále dokola opakovat.

Připouštím, že mnoho jiných má i jiné zkušenosti, rozdílné od mých."

A jak na ozubený věnec
Ono je to trochu jinak. Je jedno, jestli je startér 6 nebo 12 V, počet zubů je shodný. Důležité je, jakou má věnec sílu (tloušťku). Dříve se dělaly věnce o síle 10mm, později již jen 6mm - z úsporných důvodů ( setrvák ocelolitina, věnec lepší ocel). Po demontáži startéru se dá nakouknout jaký věnec potřebuješ, rozhodně nekupuj nic předem. I ozobaný věnec může ještě dlouho sloužit. Můžeš jej srazit za studena a otočit o 90°v jeho ose, protože ozobaná místa na věnci jsou jen dvě a to proti sobě, zbytek je nepoškozený.* Další možnost je otočit věnec kolem své osy o 180°a hoblovat jej z druhé strany. Teoreticky lze věnec celkem 4x různě pootočit než je ohoblovaný k vyhození.
Věnec se nasazuje tak, že se nahřeje letlampou, v troubě či na sporáku, nasadí na setrvačník bez jediného poklepu a než schládne tak doporučuji jím pootočit aby si přesně sedl do usazení. Vím, že pořádným kladivem by šel věnec narazit i za studena, ovšem pak je skoro jisté, že se bude časem na setrvačníku protáčet, případně se uvolní, sesmekne ke spojce a dost možná - pokud to bude ve vysokých otáčkách - oddělí motor od převodovky.

*Poškození věnce na dvou protilehlých místech vzniká tím, že motor se vždy zastaví na stejném místě, těsně před HÚ jednoho z válců když je největší komprese a setrvačnost motoru ji již nepřekoná. Protože jsou dva válce, tak jsou i dvě místa kde se motor zastaví. Při startování pastorek pak naráží stále do stejného místa a tím ničí ozubení. Ve výhodě jsou motory s nízkou kompresí.

Výklad pojmů "poloosa" a "čep náboje zadního kola" a jak jej demontovat od Habra
Jde o různý výklad pojmů. Zadní rameno je také polonáprava i přesto že oficiálně se jmenuje zadní náprava úplná pravá nebo levá, "mrkev" v předním náboji kola se oficiálně jmenuje hřídel vnější (protože je dělená kloubem na vnitřní a vnější) ale nikdo jí neřekne jinak než poloosa vnější, kdežto zadní "mrkev" se oficiálně jmenuje čep náboje zadního kola a opět jí lidé říkají mrkev nebo poloosa, případně čep kola. Je to dáno tím, že se nepoužívají oficiální názvy a pak si každý pod určitým pojmem představí jiný díl. Krásnou ukázkou je prasátko. Pro jednoho je to brdový váleček úplný, pro druhého brzdový váleček holý a pro třetího pístek. V některých případech to může být o opravář. Když budeme důslední, tak katalog ND pro vůz T601 pojem "poloosa" vůbec nezná a tento díl tedy na voze vůbec není.

Vyjmout čep náboje zadního kola (vidíš jak jsem snaživý?) bez demontáže držáku tlumiče oficiálně nejde, ale jsou ve hře tyto možnosti: v pohodě demontovat držák (10% šance na úspěch), demontáží ukroutit aspoň jeden šroub M8 pokud má ještě hrany na hlavě šroubu (80%), šrouby nelze demontovat, hlavy šroubů jsou ohlodané a ořech 12 mm se roztrhl při natloukání (zbylých 10%). Možnosti "na hovado" jsou jen dvě - kladivem rozbouchat držák tlumiče pro listové pero (rozbouchat držák vinuťáka nejde tak snadno)do véčka aby šel čep prosunout (50%), kladivem rozbouchat držák s ulomením aspoň jedné části držáku nejpozději při zpětném natloukání do původního tvaru (50%).
Pokud jsi objevil metodu další, tak ji popiš.

Dvě osvědčené rady. Vždy používat nové pryžové víčko ložiskové komory a po dokonalé montáži řádně zastříkat osazení vhodným konzervačním prostředkem ve spreji (Rezistin, Body a jiné) kvůli vlhkosti. Rada druhá - zásadně do držáku ramene používám při montáži místo maticových šroubů imbusy M8x12 které namáznu Rezistinem a po montáži jejich otvory pro klíč zaplním vazelínou. Tyto šrouby jsou tvrdší, takže se tak snadno neukroutí při povolování a po vytlačení vazelíny s pískem z hlavy šroubu mají naprosto dokonalý nepohnilý šestihran pro povolení. Delší šroub než 16mm je na škodu, přečnívající kus v rameni zkoroduje, zvětší objem a nejde vytočit ven.




Fotky :

Hladina oleje v převodovce
uploadováno 27.06.12 - 08:28.31 Jak upravit odkalovací nádobku s horším závitem
uploadováno 16.03.13 - 16:51.04

Komentáře :

 
7.04.16 - 21:34 lil B.G. [odepsat]
To Strýc alias Myslivec: Případně jako záslepka brzdové trubky, mají široký spektrum využití

 
7.04.16 - 20:03 Strýc alias Myslivec [odepsat]
2
-0
2
Nevím, jestli je tenhle poznatek zrovna "rada k nezaplacení", ale žlutý záslepky (čepičky) z Italskejch prasátek skvěle pásnou jako krytky na mazničky rejdových čepů

 
23.09.12 - 13:49 Strýc alias Myslivec [odepsat]
Ještě prosím o zařazení nového poznatku, cívky č. 02-9215.10 uváděné pro Škodu MB a 100/110 jsou shodné s 443.212-215.101 a jsou tudíž bez odporu /jedná se o staré a nové značení shodného dílu/. (Baťa, V. Údržba a opravy vozů Škoda 100/110)

 
7.05.12 - 19:08 Strýc alias Myslivec [odepsat]
To Marfi: SZ, ať ot tu nezasíráme.

 
7.05.12 - 17:47 Marfi [odepsat]
[e-mail]
To Strýc alias Myslivec: to je rozumné za kolik bys ho nechal? Netopýr mně dne upozornil, že jsi mi psal.

 
6.05.12 - 22:53 Strýc alias Myslivec [odepsat]
To Marfi: A co ho nahradit startérem z trabanta? Mam jich zásobu, stačí si vybat :)

 
6.05.12 - 20:01 Bastr [odepsat]
[www]
To Marfi: Pokud je to 12V, tak se dá starter nahradit z felicie starterem rychlootáčkovým, ale musíš si vyrobit podložku pod starter a převodovku o tloušťce 5mm.

 
6.05.12 - 18:46 Marfi [odepsat]
[e-mail]
Ahoj chci ze zeptat pravděpodobně mi odešel startér, z jakého vozu se dá nahradit?

 
27.01.12 - 09:32 TTT Frank.Colletti [odepsat]
Ja jsem pouzil tesneni dveri z Oplu Vectra A, dostatecne dlouhe, sice na pohled tlustsi ale dvere jdou zavirat normalne, nemusi se s nimi nijak extra mlatit

 
8.01.12 - 13:48 alien [odepsat]
[e-mail]
To Syreček: Z pětidvéřovýho je taky dobrý, akorát je asi o 20cm kratší.

 
27.05.11 - 19:25 Syreček [odepsat]
To Pavel JHB: souhlas... rencek třídvéř a dveře jsou v bavlnce :)

 
16.05.11 - 10:40 Pavel JHB [odepsat]
To alien: Nejlepsi reseni je Renault 17/19. Profil shodny s S100/120, delka o dost vetsi nez je potreba, ale krasne mekkoucke, heboucke . Pouzitelne ale pouze pro ty, kteri maji v blizkosti vrakac, cena novych 1800,-/ks

 
15.05.11 - 22:45 alien [odepsat]
[e-mail]
Těsnění dveří se použít z Favorita, je dokonce stejně dlouhý, akorát se pak musí víc mlátit s dveřma.

 
14.03.11 - 08:31 lil B.G. [odepsat]
To Mikeš: Taková cívka nás na kladívkách stála 120 kaček :(

 
14.03.11 - 07:33 Mikeš Vrakař BK [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
1
-0
1
To mirek.zitek: Byl jsem svědkem toho, jak tato cívka dokázala přímo zapálit kladívka na zapalování. Jiskra byla podobná plameni v karmě

 
10.03.11 - 21:46 MartinR [odepsat]
mam civku pal magneton s číslem 443 212 216 200 dle mě by měla bít bez odporu ale nevím je uplně nova našel sem ji dneska nahodně ve zberně v nahradních dilech ze stovky

 
1.03.11 - 18:18 mirek.zitek [odepsat]
mám na motoře cívky ze škody 120 a fungujou normálně mám je na 2 motorech a akorat jednou sem měl problém

 
31.01.11 - 10:57 Ondra Ptak [odepsat]
To JawasakiCZ: Ja pouzival tesneni ze Š 120 tesneni do dveri.

 
31.01.11 - 10:22 JawasakiCZ [odepsat]
[e-mail]
poprosím vás, pro neznalé atd, upřesňujte modely aut... škoda je obšírný pojem.. viz třeba těsnění dveří , jestli 1203, 120 atp.. ptž třeba já jsem viděl 1203 jen na ulici a naprosto netuším jestli má třeba stejný těsnění jako 120 atd.. dík
Jaw

 
29.01.11 - 22:39 Strýc alias Myslivec [odepsat]
3
-0
3
Nesouhlasím s tím 6V startérem. Nechat tam 6V elektromagnet je prostě prasárna. Howgh.

 
29.01.11 - 20:18 MIŤO [odepsat]
[e-mail]
Dajú sa nahradiť tesnenia skiel ? (čelné, zadné combi, bočné combi)

 
28.01.11 - 20:22 Pají [odepsat]
Těsnění do dveří a sametky používám z Avie, sedí přesně, jen těsnéní je o kousek delší.

[1-22]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.060555, 12.12.17 - 20:52:04, uptime : 340 dnů 22 hod 25 min, volné místo : 13483 MB
<- prosinec
2017
->
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
Krteczek
Petr V.
Týša