Úvod

Výběr sekce
Kotoučové brzdy na Trabanta (Fe, Fa)
Autor : Skippy

TATO PŘESTAVBA BRZD NENÍ OFICIÁLNĚ SCHVÁLENA K PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH !!!

Každý kdo si tuto přestavbu provede tak činí na vlastní odpovědnost a musí si být vědom všech možných rizik spojených s jejich montáží a provozováním.

Postup montáže:
Montáž brzd je možné provést přímo na autě. Je to však méně pohodlné a o něco pracnější než s vymontovanými těhlicemi. Pokud se rozhodnete pro montáž přímo na autě, musí být auto spolehlivě zajištěno proti pohybu a podloženo. Není bezpečné pracovat s autem na heveru! V návodu jsem měl těhlice sundané z auta a brzdy jsem montoval v dílně. Sundat těhlici není tolik práce a rozhodně je to pohodlnější než montovat brzdy na ulici.

  1. Dokud stojí auto na zemi odjistěte a povolte matici držící poloosu v náboji, zvedněte auto a sejměte kolo.

  2. Rozpojte brzdové hadice na předním okruhu a vypusťte brzdovou kapalinu.

  3. Odmontujte brzdový buben, vyšroubujte matici uprostřed, vytáhněte náboj kola a odmontujte veškeré díly brzd pod ním, včetně brzdových válečků, samostavů a brzdových trubek.


    úprava náboje



  4. Očistěte drátěným kartáčem 4 nýty držící štít brzd a důlčíkem nebo jiným vhodným nástrojem si CO NEJPŘESNĚJI označte střed nýtu kde budete vrtat. (V nouzi stačí i „nástřelák“, tvrdý je na to dost). Čím přesněji se trefíte do středu nýtů, tím lépe. Ušetří to později problémy s odvrtáváním.



  5. Do nýtů vyvrtejte vrtákem 6-7 mm díry do takové hloubky, aby dno díry bylo asi 4 mm pod úrovní plechového štítu. NESMÍTE provrtat nýty skrz! Tím se uvolní pnutí uvnitř nýtů a půjdou později lépe vyrazit.



  6. Vrtákem 10-12 mm odvrtejte hlavy nýtů. Pokud chcete štíty ještě někdy použít, odvrtejte je opatrně aby jste je nepoškodili.



  7. Sejměte původní plechový štít (možná ho budete muset srazit kladivem). Najděte si vhodnou tyčinku a vyražte zbytky nýtů z těhlice. Potom celou dosedací plochu pečlivě očistěte.









  8. Vrtákem 8,2 mm zvětšete díry po nýtech. Snažte se je vyvrtat co nejpřesněji kolmo. Pokud budou křivě, budete je později muset propilovat, protože vám nepůjde přišroubovat třmen brzdiče (podkova).



  9. Odmontujte z těhlice plechovou příchytku ve které se původně spojovala brzdová trubička s hadicí. Už je tam zbytečná a mohla by časem poškodit brzdovou hadici. Nezapomeňte matici zase pečlivě utáhnout!



  10. Nasaďte na těhlici třmen brzdiče (podkovu) rovnou stranou ven a přišroubujte ji. Šrouby je nutné zajistit vhodným přípravkem proti povolení (Loctite apod., v nouzi poslouží i barva) a pořádně je utáhněte.









  11. Přišroubujte štít chránící brzdový kotouč. Mezi něj a třmen vložte distanční válečky.





    Dále je nutné pokračovat již s namontovanými těhlicemi na autě.

  12. Vložte do ložiska upravený náboj kola, provlékněte při tom jeho středem poloosu, nasaďte na ni matici, utáhněte ji a zajistěte. Musíte to udělat už nyní, později je k ní velmi omezený přístup!
    (když se dobře podíváte, na poloose je jen pro představu nasazena větší matice než tam patří a není zajištěna. Tu správnou jsem zapomněl doma, ale pro pochopení postupu montáže to stačí.) Nejjednodušší je asi přišroubovat na chvíli kolo (stačí na dva šrouby), pustit auto na zem, utáhnout matici a pak zase auto zvednout, kolo sundat a pokračovat v montáži.



  13. Na náboj kola přišroubujte podložku kotouče, nasaďte brzdový kotouč a upevněte jej šroubkem. Podložka pod kotouč je vyrobena tak, aby byla použitelná pro rozteče 98 i 100 mm, musíte si jen vybrat správnou díru pro upevňovací šroubek.





  14. Zkompletujte si brzdič s rámečkem, vložte do něj brzdové destičky a přišroubujte ho k podkově. Zde je BEZPODMÍNEČNĚ NUTNÉ použít originální pevnostní šrouby a tyto opět zajistit Loctitem. (Pokud by někoho napadlo použít obyčejné šrouby, mohlo by dojít po nějaké době k jejich ustřižení, pravděpodobně by celý brzdič spadl do mezery mezi disk a
    těhlici kde by se mohl vzpříčit a zablokovat kolo za jízdy!). Originální šrouby se dají koupit jako náhradní díl za pár korun!
    U některých variant brzd se vám může stát že když zkompletovaný brzdič přišroubujete k podkově, tak se bude rámeček opírat o brzdový kotouč a ten by se nemohl volně otáčet. Je to dáno tím že výrobce montoval na auta brzdy od několika různých výrobců a mohou se trochu lišit v rozměrech. Také mezi variantami s různou roztečí je rozdíl až 3mm v hloubce kotouče. Pomoc je naštěstí jednoduchá. Při montáži vložíte mezi rámeček brzdiče a podkovu jednu nebo dvě obyčejné podložky. Stačí tolik, aby brzdový kotouč neškrtal o rámeček. O zbytek se už plovoucí třmen postará sám. Tohoto řešení se bát nemusíte, zcela běžně se takto vymezovala poloha brzd u Škody 105/120 které ještě neměly plovoucí třmeny. Už ve výrobě!





  15. Připojte brzdovou hadici nejprve dole do brzdiče, dobře ji utáhněte a teprve potom ji připojte nahoře na pomocném rámu přímo na trubku která vede od brzdové pumpy. Doporučuji na brzdovou hadici navléknout několik gumových kroužků nebo plastovou spirálu do které se ukládají svazky kabelů, které jí zabrání v nechtěném dotyku s listovým perem nebo jinými díly podvozku při plném rejdu. Pro jistotu.
    Tím je montáž dokončena, můžete se pustit do druhé strany.
    Hlavně potom nezapomeňte celý brzdový okruh PEČLIVĚ ODVZDUŠNIT !!!

Mnoho spokojených kilometrů s novými brzdami přeje Skippy.

Celý návod je možné stáhnout zde : PDF (1,1 MB)

Fotky :

Nebyly uploadovány žádné fotky...


Komentáře :

 
19.08.12 - 16:18 MiraK [odepsat]
To Suchy666: Výkresy máš tady http://www.trabime.cz/trabi.php?id=60&tid=4290&strana=-1#pid116656

 
19.08.12 - 11:33 Vojtenna [odepsat]
To Suchy666: naboj je z feldy. Vykres ti neda protoze sam musel prijit na idealni rozmery podkovy a proto ty sady sam vyrabel a pak prodaval. a nandas to jedine na trikamen diky tisicihranu na poloose

 
19.08.12 - 10:40 Suchy666 [odepsat]
[e-mail]
Prosím o doplnění iformací... Ten upravenej náboj je počítám už felicie... A nějaký nákres tý podkovy by nebyl? A převodovka musí bejt tříkamenová nebo stačí dvoukámen? Díky za odpověď...

 
2.02.12 - 08:34 radinn [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
To Skippy: zdarec, chci se zeptat jestli náhodou nějaká sada není na prodej, ted renovuji a chci to překopat. Díky Radek

 
5.11.10 - 15:18 Losotho [odepsat]
[e-mail]
To Skippy:
zdravim, mam este otazku, postaci na tie kotuce v predu jednookruhovy valec?

 
11.10.10 - 03:22 Pavel JHB [odepsat]
To Losotho: Ano, chapes to spravne...

 
11.10.10 - 02:07 Losotho [odepsat]
[e-mail]
To MiraK:
Cize, ak to dobre chapem, tak drazkovanie trabantovej poloosy licencie Citroen, je zhodne s drazkovanim Felicie/Favorita? Z toho mi vyplyva, ze ta "podlozka kotouce" je na mieru vyrobena suciatka (podla toho vykresu) len kvoly tomu, aby tam sedel strmen, je to jednoducho preto, ze drazkovanie sa vyraba tazko a je jednoduchsie pouzit tu suciastku, ktora sa da kupit a upravit?

 
10.10.10 - 20:34 MiraK [odepsat]
To Losotho: Je to náboj z felicie upravený podle rozměrů na výkrese, neoznačené rozměry (co tam máš otazníky) jsou původní, můžeš si je změřit na náboji z felicie.

 
10.10.10 - 11:54 Losotho [odepsat]
[e-mail]
sorry zabudol som dat link na obrazok, tu je http://www.ulozisko.sk/obrazky/331419/rozmery_unasaca.jpg

 
10.10.10 - 11:47 Losotho [odepsat]
[e-mail]
To Skippy:
zdravim, akurat si robim prerabku tych brzd a chcel, by som sa opytat na rozmery na tomto obrazku? a este by ma zaujimalo, preco si pouzil naboj(na obrazku)/unasac a k nemu este podlozku kotuca? nemohli byt zavity, resp narazene stifty priamo v nasaci a ten, by bol v rozmere svojom plus sirka podlozky?

 
12.05.10 - 16:24 Chvato [odepsat]
To Skippy: dik moooooc

 
11.05.10 - 22:13 Skippy [odepsat]
To MiraK: Díky. Byl jsi rychlejší

 
11.05.10 - 22:11 MiraK [odepsat]
To Chvato: Tady to je http://www.trabime.cz/trabi.php?id=60&tid=4290&strana=-1#pid116656

 
11.05.10 - 13:36 Chvato [odepsat]
To Skippy: cau prosimte kam ze si dal ty fotky???

 
21.01.10 - 22:00 Skippy [odepsat]
Zrada! Nejdou mi sem vložit fotky!
Takže zakládám nové vlákno.

 
21.01.10 - 21:59 Skippy [odepsat]
Dlouho jsem přemýšlel co s vámi, chuligáni.
Firmu jsem prodal takže další sady už vyrobit nemohu a když jsem uvažoval o tom že bych to někomu zadal, tak abych se dostal na nějakou přijatelnou cenu, musel bych nechat zase vyrobit sérii alespoň 20 sad. Ale co s tím potom? Po mé první sérii se jen zaprášilo a protože jste chtěli další, udělal jsem druhou ze které jsem ale prodal pár kousků a zbytek jsem rozprodával přes rok. Když to udělám potřetí, tak mi v tom budou ležet peníze kdo ví jak dlouho, takže tudy cesta také nevede. Nechci si to ale vzít "do hrobu", takže vám sem dávám výkresy které mi zůstaly. Skener bohužel nemám takže jsou to jen fotky, ale rozměry čitelné jsou a kdo bude chtít, ten si s tím poradí. Já už se do toho znovu pouštět nebudu.

Snad se to někomu z vás hodí.

 
21.01.10 - 15:32 Filip [odepsat]
To Pavel JHB: no, voni to měli němčouři taky dřív, na VW, ale asi bez atestu.

 
21.01.10 - 10:13 Pavel JHB [odepsat]
To koumak: Nemcouri si to pochvaluji a pouzivaji bez problemu, co se stane, kdyz to budou posilat nam "drbanum" do cech nevim...
Jinak jsem nedavno prohlizel jejich nabidku a bylo mi smutno, kdyz jsem videl jak prodavaji jako novinku adaptery na zadek, ktere mel Skippy uz davno pred nima. Ti smejdi by mu meli za ty napady platit jak mourovaty....
Jinak adaptery na VW nejsou tak vychytany, Venca to mel 601%tni....

 
20.01.10 - 21:25 koumak [odepsat]
[e-mail]
no tak z toho asi uz nic nebude . Chcel by som sa aspon opytat ci ma niekto skusenost s trabiteile.de? Nerad by som im predom poslal penaze a nakoniec by mi nic neprislo.

 
8.01.10 - 19:32 drobek [odepsat]
To Filip: jj,dekuju

 
3.01.10 - 12:37 Filip [odepsat]
To drobek: 11mm

 
2.01.10 - 22:17 drobek [odepsat]
Vite nekdo,jak velky jsou ty distancni valecky pod ten plech?dekuju

 
4.09.09 - 20:45 Kub@ [odepsat]
[e-mail]
Když by byly také bych měl zájem o sadu, budou nebo ne?

 
18.08.09 - 12:58 koumak [odepsat]
[e-mail]
Budu este nejake sady? Alebo by ste mohli uvolnit nakres na tie podkovy a zbytok sady alebo z coho je to pouzite. Bola by to velka skoda. Prave som zacal davat trabik dokopy a rad by som si tam dal kotuce. Vdaka

 
15.06.09 - 18:01 majkl_bb [odepsat]
To Chvato: Odpověď na tvoji otázku Skippy položil už o 8 příspěvků níž

 
13.06.09 - 10:23 Chvato [odepsat]
To Skippy: Cau prosimte mas jeste ty sady??a co za ni chces??Diky cau Chvato....

 
26.05.09 - 19:48 Filip [odepsat]
To brendy: no já do toho plíšku vyvrtal 1mm dírku. ten ventil drží kapalinu v předním okruhu. aby si při puštění pedálu nasával z nádobky když pružiny tlačí zpět pakny. tak u kotoučů asi není potřeba. ale škodovka když přešla z bubnů na kotouče, tak tam ventilek nechali, a je v něm dírka 0,7 mm. asi při protečení gumičky v pístku je lepší ho tam mít. třeba aspoň zastavíš než dojde kapalina.

 
26.05.09 - 14:59 Dav. [odepsat]
To brendy: mám ten "ventil" pryč uplně a v pohodě

 
26.05.09 - 12:17 majkl_bb [odepsat]
To brendy: Stačí 1 mm, nebo to vyhoď pryč úplně.

 
26.05.09 - 09:51 brendy [odepsat]
To Filip: a jak velkou? aby nevyvrtal moc velkou dirku

[1-30]   [31-60]   [61-66]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.152251, 12.12.17 - 20:54:35, uptime : 340 dnů 22 hod 27 min, volné místo : 13483 MB
<- prosinec
2017
->
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
Čouda
Krteczek
Taťka Šmoula