Úvod

Výběr sekce
Signalizace zapomenutých světel
Autor : habr

Řešením proti zapomenutí rozsvícení světel je buď zvuková signalizace, nebo automatické rozsvícení světel po nastartování motoru. Proto Vám nabízíme možnost konstrukce relativně jednoduchého signalizačního obvodu. Ten Vás upozorní na nezapnutá světla po krátké době od zapnutí zapalování a také na zapomenutá rozsvícená světla při vypnutém motoru.

V okamžiku zapnutí zapalování je pomocí časovacího obvodu zahájeno měření času. Pokud nejsou asi do 10s rozsvícena světla, spustí se zvuková signalizace. V této době je dostatek času pro nastartování motoru a zapnutí světel. Pokud vůz špatně startuje a je nutné opakovat startování, je vhodné na okamžik vypnout zapalování, tím se časovací obvod spustí znovu a odměřuje čas opět od začátku, jinak se může stát, že se zvuková signalizace spustí např. při 2-3 pokusu o nastartování. Pokud zůstanou světla rozsvícena v okamžiku vypnutí motoru, spustí se signalizace okamžitě. Toto zařízení na rozdíl od podobných, učí řidiče automaticky zapínat světla. V případě, že řidič jede jiným vozem, je velmi pravděpodobné, že světla nezapomene zapnout, protože není zvyklý na zapínací automat.

Celý článek najdete na stránkách na Brněnského Trabantklubu v aktualitách, v návodech oprav a též v komentářích v návštěvní knize.

Fotky :

Schéma obvodu
uploadováno 06.07.06 - 19:04.14 kompletní zařízení
uploadováno 06.07.06 - 19:05.23 kompletní zařízení
uploadováno 06.07.06 - 19:05.43

Komentáře :

 
18.08.13 - 16:06 AMPERAK [odepsat]
To Petr V.:
to by mne docela zajímalo. ale stavět to nechci jjá rád obsluhuji svůj vůz
v diskuzním foru bych založil nové téma na tento porichrung
To Pavel JHB: mám pocit že to je povoleno pouze když to je z výroby nebo co. mám to z druhé ruky. takže si to možná někdo vymyslel.

 
18.08.13 - 09:25 Petr V. [odepsat]
Škoda že se sem nedá přiložit příloha.Mám hotové schéma automatického zapínání (i s vypnutím při nutnosti mít nastartovaný motor a vypnutá světla. Všechny funkce originálního spínače zachovány.I světelná houkačka a přepínání dálkové/potkávací.Cena pokud má doma někdo 2relátka tak do 20 kč

 
18.08.13 - 03:19 Pavel JHB [odepsat]
To AMPERAK: Co to je za pipovinu, to by museli vyhodit 100% novejch aut, vzdyt takto to maji vsechny. Posledni dobou nestecim sledovat vsechny doplnky vyhlasky, ale myslim, ze tam nic takoveho neni ani nebylo.
Jinak je dobry se podivat, kdy toto vlakno vzniklo, v dnesni dobe se jiz vyrabi pro pripadne zajemce nekolik desitek variant chytrejch krabicek.

 
17.08.13 - 23:38 AMPERAK [odepsat]
pro feldu se dá koupit automatické zapnutí světel normálně se to vloží místo relé světel.
z technické za to vyhazují, protože to zákon nedovoluje...
ovšem by sme zase řešili jak vypnout světla když je nastartovanej motor...

 
17.08.13 - 20:51 Petr V. [odepsat]
A nebylo by lepší se vykašlat na všechny pípače a namontovat raději automatické zapínání světel po nastartování.S tím,že samozřejmě zůstane zachována plná funkce originálního spínače.

 
17.08.13 - 20:39 AMPERAK [odepsat]
já dospěl k závěru jinému. chopím se mikroprocesoru Attiny13. vypadá jak ten 555. ten bude snímat hlavní světlomety i parkovačky a samo že zapalování. bude pípat a na poslední volný pin napojím tlačítko, kterým lze pípák umlčet na něakou dobu za něakých případů.
příklad: pípák lze umlčet na dvě hodiny na parkovačky, ale jen na 5minut pro hlavní světla, po nastartování pípá za 20sekund a umlčeti lze na deset minut. pokud zapomeneme zapnout hlavní světla, bude pípati přerušovaně.
a dalo by se vyrobit nekonečno variant, které lze realizovati.

 
23.07.06 - 11:12 Javy [odepsat]
To majkl b.b.: pokud se jedná o signalizaci zapnutých světel je jasný že to zapojím na parkovačky! nejčastější zapomenutí jsou parkovačky ve dne. pokud necháš svítit i světla připomene ti to taky. což je ideální zkombinovat s 10ti vteřinovou signalizací nerozsvícených hlavních světel. (článek ani diskuzi jsem celou nestudoval, pokud to tu již padlo tak se omlouvám)

 
23.07.06 - 01:07 majkl_bb [odepsat]
To habr: Jasně, máte pravdu. Já to taky nedělám proto, abych ušetřil, ale aby se to netřepalo a byl klid. Dělám to jen když jedu s Trabantem, jinak motor samozřejmě nevypínám. Dělám to na té jediné křižovatce, protože pustím brzdu a posunu se stejně, jako ten přede mnou. A co z toho, že má nastartovanej motor, když tam tu jedničku stejně ani nedá. Nemusí, když je to takovej kopec a kolona jede fakt pomalu.
A co se týče toho, co jste napsal o tom neušetření, nesouhlasím. Trabant, kterej jde nastartovat snad i na tužkovou baterku přece tolik proudu neodebere. Nebo aspoň mně stačí, abych klíčkem pootočil na jednu otáčku motoru a chytne to.

 
22.07.06 - 18:49 habr [odepsat]
[www]
1
-0
1
To majkl b.b.: Nyní jen k té křižovatce. Využij toho že jsi v šalině a koukej co dělají řidiči osobáků. Rozjede se první, zařadí a rozjede druhý, pak řadí a odjíždí třetí a tak projede na zelenou opravdu jen hrstka bezohledných lidí, kdyby měli navíc ještě nastartovat a rozsvítit, tak projedou tak maximálně 3! Mnozí by tolik úkonů najednou asi ani nezvládli a zazmatkovali. Ne, není to rýpnutí na závěr do tebe, ale kritika tohoto způsobu šetření. Zatím co řidič který šetří tím způsobem co jsi popsal, desítky jiných za ním stojí o to déle s běžícím motorem. K žádné opravdové úspoře nedochází, neb následný start je neekonomický víc jak chod na volnoběh, životní prostředí trpí víc jak od spořivce tak od kolony za ním a jesli je dobré na několik desítek sekund vypnout chlazení, to nevím. Takže kritika stylu, nikoliv rýpnutí do konkrétní osoby. Doufám, a modlím se, že jsi ojedinělý případ a že se to neujme. Aby to nedopadlo jak ze svícením, pár iniciativníchg svítilo po celý den, výrobci začali montovat takové zapojení do vozů a dnes máme nový zákon o svícení. Umíš si představit že se někdo časem chytí zhasínání motorů a uzákoní to? Hlupáků na to má ministerstvo dopravy dost.

 
22.07.06 - 01:54 majkl_bb [odepsat]
To habr: Ale no tak, snad jsem toho tolik nenapsal, ne? Vy jste vyzvedl pozitiva zapojení na parkovačky a já k tomu samýmu negativa, ale to vše jen z mýho pohledu. Můj názor se ani přes Váš komentář nemění. Myslím, že cílem této diskuze je potencionálním zájemcům o zařízení předvést všechna pro a proti při různým druhu zapojení. Jestli pro někoho bude lepší to či ono se určitě snázeji rozhodne po přečtení této diskuze.
A to s tou křižovatkou... Si fakt myslíte, že jsem jeden z těch, kdo ve městě zdržuje provoz, nebo jste si musel jen rejpnout na závěr?

 
21.07.06 - 15:49 habr [odepsat]
[www]
1
-0
1
To Skippy: moje reakce byla vyprovokována poznámkou majkla b.b. o tom, že pokud bude zapojení jen na parkovačky, může se přihodit, že po pískání budou zapnuty "jen" parkovačky, pískání ustane a může se zapomenout pustit hl. světla. To mi přišlo stupidní, proto jsem napsal, že se může stát i opak, tj. zapomene se vypnout obě polohy. Jistě, řidič který neumí odpovědně zapnout a vypnout světla, nepatří do provozu. Pokud se ovšem někdo takový k řízení vozidla hrne, nechť použije jiné zařízení, které samo ta světla zapne po nastartování vozu. Mne pouze zarazila argumentace majkla b.b., proto jsem to napsal jak jsem to napsal. Ono je vždy pohodlnější psát kritiky a hledat blechy, než konstruktivně přijít s vlastním nápadem a kritice čelit. Zrovna tak by se dalo polemizovat o vhodnosti vypínat motor a světla při popojíždění v kolonách před semaforem a v hustém městském provozu. Navíc s odvoláním na výhodu klidu ve voze a s odvoláním na množství lidí, kteří toto dělají. Já osobně to nedělám a ani to za vhodné nepovažuji, ale to je již o jiném problému. Možná i proto přes zelenou projedou jen 3-4 vozy a kolony rostou.

 
21.07.06 - 09:56 Skippy [odepsat]
To habr:
P.S.:
Takový kripl bude stejně sedět v autě a přemýšlet o tom, co mu to tam vlastně píská. Jestli mu třeba jenom nepíská v uších.

 
21.07.06 - 09:55 Skippy [odepsat]
To habr:
Přestože si tě vážím, nemohu s tebou souhlasit.

Tvé tvrzení "rozhodně nesouhlasím se zapojením na hlavní světlomety. Při tomto zapojení není pohlídáno úplné zhasnutí světel včetně parkovaček" mne málem dojalo.

Když do jakéhokoli auta posadíš debila který neumí ani rozsvítit a zhasnout světla, je JAKÉKOLI signalizační zařízení k ničemu. Nehledě k tomu že takový idiot nemá za volantem co dělat.

 
21.07.06 - 09:49 habr [odepsat]
[www]
1
-0
1
To majkl b.b.: rozhodně nesouhlasím se zapojením na hlavní světlomety. Při tomto zapojení není pohlídáno úplné zhasnutí světel včetně parkovaček. Pokud máš obavu, že bys mohl zapomenout zapnout hlavní světla a omylem jedeš jen na parkovací, tak stejně dobře můžeš světla zapomenout i vypnout. Trabi bohužel v provedení 6v nemá kontrolku hlavních světel, ale ostatní vozy ji mají, po zapnutí hlavních světel se rozsvítí kontrolka, případně kontrolka polohy světlometů, tedy zde může dojít k mylnému nezapnutí pouze u totálního ignoranta, tomu nepomůže žádný zlepšovák. Je však na každém, co si do vozu namontuje a jak si to zapojí. Není jen "naše" řešení, je jich mnoho.

 
20.07.06 - 19:28 majkl_bb [odepsat]
To Skippy: Rejpale...
Optimální zapojení, moje řeč.

 
19.07.06 - 06:59 Skippy [odepsat]
To majkl b.b.:
"vypnu motor a světla ztlumím na potkávačky"
Ty obvykle jezdíš s dálkovýma?
To je právě nevýhoda zapojení na parkovačky. Pokud ten jeden drát místo parkovaček připojíš na tu svorku 56 na relátku (nebo na vypínači světel) tak můžeš klidně vypnout motor, přepnout na parkovačky a máš v autě ticho. Jakmile potom nastartuješ, tak to zase začne řvát dokud nerozsvítíš velká světla.

 
18.07.06 - 20:00 HaD [odepsat]
To majkl b.b.: aha, no, v tomto případě jo, je to už na Tobě, jak si to zapojíš...
PS: Už vím, proč nejezdím přes Úvoz, natož v dopravní špičce

 
18.07.06 - 19:18 majkl_bb [odepsat]
To HaD: Jasně, ale já když sjíždím ve špičce Úvoz dolů z kopce a popojíždím tam i deset minut, vypnu motor a světla ztlumím na potkávačky. A to určitě nejsu sám, kdo to tak z dlouhých kopců u Trabanta dělá. Když to vypnu, libuju si, jakej je najednou klid. A to by mně do toho měl řvát pípák? Nebo bych měl žhavit cívky, aby to neřvalo?

 
18.07.06 - 07:01 Skippy [odepsat]
To HaD:
Přesně tak. Když rozsvěcím, tak stejně vždy otočím vypínačem až do druhé polohy, takže se mi nemůže stát že bych jel jen s parkovačkama. A pokud už někdy potřebuju stát někde s parkovačkama, logicky mi vychází že v takové situaci je už stejně taková tma, že bez velkých světel bych ani nemohl odjet.

 
18.07.06 - 01:05 HaD [odepsat]
To majkl b.b.: Jasně, že to můžeš zapojit na vypínač nebo přepínací relé, signalizovat to bude na zapomenuté potkávačky i dálkový, ale přístup pro zapojení je podstatně horší, proto jsme mimo jiné zvolili variantu připojení na parkovačky. Pokud rozsvícené parkovačky používáš třeba když je tma a svítíš si (u limuzíny) v kufru, nebo plánuješ někde stávat s rozsvíceným autem, tak je to výhodnější jak píše Skippy.
Nevím jak ty, ale já když zapínám světla, tak otočím vypínačem "na doraz", takže na potkávačky, nehrozí mi jízda jen s parkovačkama.

 
18.07.06 - 00:56 majkl_bb [odepsat]
To Skippy: Máš pravdu, opravdu to tak funguje. A nechápu, proč by to mělo být připojený zrovna na parkovačky. Když je zapneš, už Tě přece nic neupozorńuje a pokutu dostaneš, že nesvítíš velkýma. A pak taky parkovačky by měly svítit bez pípáku. Ty přece baterku nevybijí.

 
17.07.06 - 20:37 Pavel JHB [odepsat]
To Skippy + Habr: Zalezi na tom, jaka je pouzita piezo sirenka. Ja mam takovou mrnavou (cca 8-10mm prumer), zapojeno na parkovacky, piskani je snesitelne. Pravdou je, ze ctvrt hodiny sedet s parkovackama a cekat v aute bych asi nechtel. Mist, kde ale potebuji stat + svitit bude asi minimum....

 
17.07.06 - 17:45 HaD [odepsat]
To Skippy: Proto je většina novějších trabantů vybavena funkcí, že po vypnutí zapalování zapneš jakoby levý blinkr a svítí ti levá strana parkovačkama. Aby bzučák neječel v tomto případě, zapojuje se na pravé parkovačky, u kterých tato funkce není.

 
17.07.06 - 14:34 Skippy [odepsat]
To habr:
No "negativum" je trochu větší. Když totiž budeš potřebovat nechat někde odstaveného trabanta s rozsvícenýma parkovačkama, tak to bude řvát jak zběsilý pořád! Dá se to ale snadno vyřešit. Nepřipojuj drát na pojistku parkovaček, ale na kontakt 56 na relátku přepínání světel. Mělo by to pak reagovat jen na "velká" světla.

Tohle mne právě napadlo, takže je to bez záruky
Ale možná je to i nesmysl, musí se to vyzkoušet.

 
17.07.06 - 14:19 habr [odepsat]
[www]
1
-0
1
To Skippy: mám nové poznatky s tímto zařízením. Bdělá policie včetně policie obuvnícké, jejímž hlavním úkolem by mělo být potírání kriminality ve smyslu záboru veřejného místa a odstaňování psích exkrementů si našla novou zábavu u velkých nákupních center. Rodinka pojíždějící od supermarketu k sousednímu hypermarketu se neupoutá (což není na první pohled patrné) a dokonce při přejezdu po parkovišti (veřejná komunikace!) řidič nesvítil celých 100 - 200 metrů. A to je pouhým okem nepřehlédnutelný zločin, hodný téměř zásahu útvaru rychlého nasazení. V každém případě je to laciná oběť. S uvedeným zařízením se kvůli protivnému a neodbytnému pískání (zrušit se dá jedině zapnutím světel nebo vypnutím zapalka) nedá vůbec jet. Dokonce pokud dojíždím domů a vypnu ze zvyku světla ještě za jízdy, jsem na tento zavrženíhodný přestupek po 10 sekundách upozorněn. Tedy švindlovat se opravdu nedá, ale šetří mi to peníze a nervy s bdělou rukou zákona.
Nějaké negativum to ale také má, když potřebuji posvítit parkovačkami bez klíče, tak píská; a když naopak seřizuji motor, tak píská také, pokud nepustím parkovačky. Ale toto se vyřeší demontáží příslušné pojistky parkovaček po dobu seřizování.

 
17.07.06 - 11:06 Skippy [odepsat]
To Krteczek:
Kurňa nějak jsem to přehlédl. Díky Krtečku.

 
17.07.06 - 11:04 Krteczek [odepsat]
To Skippy: Ano, je to možné si to objednat na stránkách Brňenského Trabantklubu !!!

 
17.07.06 - 10:26 KurvikCv [odepsat]
s IO 555 jsme dělali ve škole :o))

 
17.07.06 - 10:23 Skippy [odepsat]
Zajímavé zapojení. Je možné si to rovnou objednat?

 
14.07.06 - 17:47 pedro [odepsat]

[1-30]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.068545, 12.12.17 - 20:53:46, uptime : 340 dnů 22 hod 26 min, volné místo : 13483 MB
<- prosinec
2017
->
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
Čouda
Krteczek
Taťka Šmoula