Úvod

Výběr sekce
Automat na světla
Autor : trabikv

Finančně nenáročný automat na světla
A JE KONEC POKUT!!!!

Materiál : 1 x automobilové relé spínací 12V / 20A
1 x dioda 10A
6 x konektor
1 x páska stahovací PVC
čas : cca 20 min

Funkce:po zhasnutí kontrolky dobíjení se sepne relé, které ovládá světla.

Princip----------stav----------kontrolka----------světla
----------klíček sepnut----------ano----------------ne
----------nastartováno -----------ne----------------ano
----------klíček vypnut-----------ne----------------ne

Pro spínání relé se využívá toho, že při dobíjení jde z kontaktu D+(R) na alternátoru kladné napětí. To se připojí na ovládací cívku relé.Na silové kontakty zapojíme kladné napětí a odvod na pojistky tlumených světel.

NÁVOD
1.zapojení relé viz obr A
konakt relé
86 - na modrý vodič kontrolky dobíjení
85 - na kostru
30 - na svorku 30(+) na vypínači světel (červený vodič)
87 - na pojistky tlumených světel (nahoru-přívod)
žádné konektory jsem nestříhal, použil jsem udbočovací konektory (samice)

2.zapojení diody viz obr B
Zapojit diodu mezi tlumenou a parkovací pojistku - nahoře(přívod)
Diodu jsem použil starší z alternátoru.
Protože u trabíka je zapojena k pojistkám P a L strana parkovaček zvlášt, (jde o to že podle němců je zapojeno osvětlení stran při vypnutém klíčku a zapnutí směrovky), muselo dojít k propojení L a P pojistky parkovaček.
Můžete též přivést proud z relé kontakt 87 přes diodu na svorku 58L a to samé na svorku 58R na vypínači světel.

Pro rozsvícení parkovaček (nutné pro osvětlení zadní části vozu) propojíme svorky tlumených a parkovacích světel diodou tak, aby proud šel směrem od tlumených k parkovačkám.
Toto lze též nahradit relátkem se dvěma kontakty(nebo 2 relé).Kde druhý kontakt bude připojen k parkovacím pojistkám.

obrázky a více najdete na

http://www.sweb.cz/trabikv

Pro některé možná nic nového :-)
i do jiných vozů
možná i montáž - k.vary a okolí

Fotky :


uploadováno 22.11.05 - 21:10.15 
uploadováno 22.11.05 - 21:11.02

Komentáře :

 
30.11.12 - 18:41 juraj [odepsat]
1
-0
1
Narazil som na tento navod a troska som ho upravil a to tak ze relatko je zapojene ku kontrolke nabijania paralelne s rekuperacnou diodou. Na jeden pol spinaca je pripojena svorka 15 a druhy pol je pripojeny na svorku 56 na vypinaci svetiel. Zapojene to musi byt tak, ze ked netecie prud cievkou, tieto dve svorky su spojene. Odpada potreba pouzitia diod na parkovacky. V praxi to funguje tak, ze ked sa zapne zapalovanie, tlmene nesvietia, pretoze svieti kontrolka dobijania, tecie cievkou pruda svorky 15 a 56 su rozpojene (spinac svetiel je samozrejme na 0 ). Akonahle sa nastartuje, kontrolka zhasne a svorky sa spoja, svetla roznu. Svetelna hukacka samozrejme funguje normalne. Dufam ze moj traktat niekomu pomoze, a ze som nim nikoho neunavil.
S pozdravom Juraj

 
7.09.09 - 11:38 Eidam [odepsat]
To STK Kubo: Mam origo alternator skoda i s remenici a problemy na volnobeh opravdu nemam.
Jinak rele uz pracuje jak ma a kontrolka dobijeni zhasina ihned po nastartovani. Ale i tak diky za ozrejmeni situace

 
5.09.09 - 17:14  [odepsat]
To Eidam: ak mas prepalenu poistku "15" (druha zprava), kontrolka pracuje obratene, pri zapnuti klucika nesvieti a rozsvieti sa az po spusteni dobijania. Spalena poistka nema vplyv na funkciu svetelneho automatu, nakolko tento sa riadi vylucne napatim od riadiacich diod alternatora.

Pri probleme s pozdnym zapinanim kontrolky toto by som neriesil, nakolko je to v zime dokonca vyhodne. Po nastartovani kontrolka dobijania celkom nezhasne, svetla sa nerozsvietia, lebo rele nema dostatok napatia na cievke. Po pridani plynu kontrolka zhasne, rele zopne. Pri opatovnom ubrati sa kontrolka opat mierne rozsvieti,rele vsak neodopne, nakolko odpinaci prud je vdaka remanentnemu magnetizmu podstatne nizsi, nez spinaci (na zopnutie relatka treba napr. 11V, no vypne az pri ca.5V)

Pokial pouzivas alternator Skoda, s povodnou malou remenicou,slaby svit kontrolky pri malych otackach je sposobeny skor poskodenymi uhlikmi/kruzkami, lebo s remenickou Skoda ma alternator na Trabante dostatocne obratky aj na volnobehu.

Spinanie relatka uz pri zopnuti klucika mohlo byt sposobene prerusenym obvodom kontrolka - nasuvny spoj na altiku, vtedy sa na rele dostaval prud cez vlakno ziarovky a ziarovka slabo svietila pri vypnutom motore. Pri vypnutom motore musi kontrolka svietit silno, cim indikuje bezchybne spojenie kontrolka-regler.

 
4.09.09 - 08:34 Eidam [odepsat]
Tak bod 2 beru zpet, pozdni zhasinani kontrolky dobijeni bylo zpusobeno spalenou pojistkou.

 
3.09.09 - 10:49 Eidam [odepsat]
Včera jsem si podle tohoto navodu zapojil spinaci rele na svetla. Mam ovsem skodovacky alternator a nastalo mi par komplikaci.
1) rele mi spinalo uz pri zapnuti klicku, to jsem vyresil pridanim odporu 22 ohm, aby vinuti meli vetsi odpor a nespinalo uz pred nastartovanim. (pred nastartovanim jsem nameril napeti kolem 3V.
2) Nyni mi kontrolka dobijeni zhasina az po mirnem proslapnuti plynu - zvyseni napeti od alternatoru.
Tak nyni doufam ze dobijeni i rele bude pracovat jak ma. Kdyby mel nekdo nejaky napad nebo pripominku rad se poucim.

 
30.06.09 - 21:45  [odepsat]
Tiež to mám od dnes na aute. Že prídem o jednostranové svietenie tlmenými, ma netrápi, mám ich osadené LED. Viac mi ale vadilo, že pri automatickom svietení nepracuje prepínač diaľkových svetiel, ale ostáva naďalej len ako svetelná húkačka. V noci treba teda pripnúť svetlá normálne a zase ich po odstavení vypnúť. Odstránil som to ale odpojením kontaktov 15 a 56as od spínača svetiel a vzájomným spojením vodičov. Tám som sa však ukrátil o samočinné prepínanie na tlmené pri zhasínaní štandardne, čo už ale skôr oželiem.

Týmto spôsobom (od kontrolky dobíjania) napájam v aute aj spotrebiče, ktoré majú byť v prevádzke len pri dobíjaní - rýchlovarnú kanvicu, menič na 220V, zásuvku na chladničku a pod.

 
6.01.09 - 14:23 Aleš [odepsat]
Tak jak je to vyobrazeno, zůstávají u warťase svítit tlumená světla i při dálkových, což je špatné, provedl jsem zapojení jinak. Taky jsem nakreslil alternátor s elektronickou regulací, kdo jí nemá, muší najít, tak jak je v návodu tady, drátek ke kontrolce dobíjení. Rozsvěcení světel po nastartování zůstává zachovalé, přidána je stavebnice "Stmívač do automobilu", která zaručuje zpoždění zhasnutí světel v případě chcípnutí motoru, snížení otáček atd. Musí se ale použízt stavebnice, jež má 2 vývody!!!! např http://www.flajzar.cz/detail.php?zbozi=704&cat=&open=&z=
Kolečkem se dá regulovat délka svitu světel.
Přidán je taky pohotovostní vypínač vyvedený do kabiny, kterým rychle sepneme světla v případě poruchy nebo náhlém chcípnutí motoru, poklesu otáček atd. Nebo při TK. Vypínač světel zůstává trvale zapnutý. Schema u mého auta W 1.3 Tourist.

 
27.06.06 - 20:36 trabikv [odepsat]
tak jich mam zasebou tak 50 od nisana přes octavia,lantru,felicii,escorta,favorita,.......aš aš
a no problema

http://trabikv.sweb.cz/autoel/automat.htm

našel jsem mimochodem pěkný stránky na škodu a tam to maj od 2001

http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=230

jsou tam i jiné elektroniké vychytávky pro toho kdo by potřeboval zpoždovače atd...
trabíkum zdar

 
14.06.06 - 17:00 martas [odepsat]
[e-mail][ICQ]
To martas: opravuji část "mezi svorky 15 a 50",dnes jsem to zkoušel a nechodí,takže článek platí,akorát zpožďovací obvod zapojit mezi 15 a minus pol.

 
13.06.06 - 21:58 Schovi [odepsat]
na obvod dobijeni to nebude mit zadnej vliv protoze to zapojis paralerne na zarovku tim padem to neprerusujes a tim padem je to oki ver mi mam to uz na trabikovi rok a porad je to oki
jedinej problem co jsem musel resit je to ze jsem mel tak mali otacky cca 350ot/min a tim padem mi to na semaforech vypinalo svetla distak muzem pokracoval pres ICQ 192041381

 
13.06.06 - 15:53 martas [odepsat]
[e-mail][ICQ]
nechci dělat chytrolína,ale asi bych si netroufl zapojovat cokoliv na obvod související s dobíjením,protože nejcitlivější část elektriky v trábikovi je podle mě právě dobíjení.asi bych zůstal u principu zpožděného sepnutí světel po zapnutí zapalování (čas pro nastartování).pokud by se zpožďovací obvod zapojil mezi svorky 15 a 50,tak by ještě vzniklo blokování při startování.pokud má někdo zájem,mohu zaslat plánek,nebo pokecat.zatím ahojda a čekám na názory...

 
6.04.06 - 17:51 Eda [odepsat]
[e-mail][ICQ]
Pokud umistiš relé na červený drát k vypínači světel, budeš ovládát celé osvětlení - parkovačky, tlumené a dálkové včetně světelné houkačky. jen se nechá trvale zapnuty vypínač světel a relátko vše ovládá.

 
16.03.06 - 12:44 Jarda kačer [odepsat]
[e-mail]
dobré už to chodí dal jsen jenöm místo jedné diodi dvě pak funguje parkovací světlo na obě strany Kačer

 
25.02.06 - 20:42 Janka [odepsat]
[e-mail][www][ICQ]
je to dobrý mám to na autě už asi 10 let a supr!!

 
29.11.05 - 15:52 Schovi [odepsat]
tak nevim jak tohle funguje ja uz mam neco podobneho sai 2 roky je to pres 2 relatka jedno je spinaci a druhy je spinaci a rozpinaci to spinaci zapne svetla pri zapnuti klicku a pri startu se pres rozpinaci rele se vypnou aby to slo nastartovat ale jelikos mam ted 70Ah baterii tak me ubitek napeti az tak moc netrapiale jinak dobrej napad pres tu kontrolku dobijeni mozna to skusim

 
28.11.05 - 18:26 trabikv [odepsat]
To HaD: k bodu 1 máš pravdu příjdeš o zapojení L a P strany při vyp. klíčku a máš pravdu s použitím 2 diod toto je však popsáno na http://sweb.cz/trabikv v návodu bod 2.
kontrolka ani málo nesvítí a co se týče indukce tak tu nám spolehlivě zhasí vlákno kontrolky (kdo se bojí-požijte diodu k přívodu relé)
jsou samozdřejmě i jiná zapojení 2 a více kontaktů relé atd.
snažil jsem se popsat nejjednoduší variantu s kterou jsem mimochodem spokojen


 
27.11.05 - 23:35 HaD [odepsat]
Omlovám se, odvolávám bod "2" - na schématu je relé připojené dobře, špatně jsem uvažoval, jen možná bude kontrolka dobíjení trvale trošku svítit. Zbytek stále platí...

 
27.11.05 - 22:48 HaD [odepsat]
1, S tímto zapojením už nefunguje rozsvícení jedné strany parkovaček při vypnutém zapalování, rozsvítí se pak levé i pravé, pro zachování funkce bych doporučil použít 2 diody - každá by vedla od spojení tlumených světel na jednu pojistku parkovaček.
2, Podle mě přístupného schématu elektroinstalace s alternátorem je kontrolka dobíjení připojena mezi kontakt 15 (+ po zapnutí zapalování) a svorku regulátoru (nebo přímo na alternátor?), takže relé by muselo být zapojené paralelně k žárovce (mezi "15ku" a alternátor). Protože ale nevím, co je všechno v regulátoru alternátoru, nemůžu říct, jak se to bude chovat...
Ještě poslední připomínka - paralelně k cívce relé by měla být zapojena rekuperační dioda, protože při odpojení napětí cívky se indukuje poměrně velké napětí, které může poškodit elektroniku regulátoru.
Toť vše, pusťte se do mě...

[1-18]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.067646, 11.12.17 - 02:50:09, uptime : 339 dnů 4 hod 23 min, volné místo : 13589 MB
<- prosinec
2017
->
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
nikdo tu není