Úvod

Výběr sekce
Elektronický bezplovákový palivoměr
Autor : Admin

PŘÍMOUKAZUJÍCÍ MĚŘIČ VÝŠKY HLADINY KAPALINY

Na obr. 130 je schema přímoukazujícího měřiče hladiny kapaliny, vhodného pro různá použití. Měřící sonda, která je ponořena do měřené kapaliny, vyuižívá změny vlastní kapacity a je bez napeti. Není tedy nebezpečí, že by někdy přeskočila jiskra, takže Ize meřit hladinu nafty, benzínu (např. u automobilu Trabant 601, kde není vlastní palivoměr a množtví benzinu v nádrži se kontroluje cejchovanou tyčkou) a samozřejmě i vody. Změní-li se rozměry sondy tak, že zůstane přibližně zachována její původní kapacita, je možné měřit hladinu libovolné vyšky. Je možné např. použít okraj studně jako zemní část — obal sondy — a jako jadro sondy použít ocelový drát průměru 3 mm nebo 4 mm. Tento ,,živý" konec je volně ponořen ve studni, ale je dobře mechanicky upevněn.

Přístroj se napájí ze sítě 220 V přes trubičkovou pojistku 0,5 A. Napětí z transformátoru se jednocestně usměrňuje diodou D1 a kondenzátorem C1 se filtruje. Dioda D2 toto napětí stabilizuje na úroveň 5 V až 6 V. Proto se tento přístroj může použít pro měření paliva v nádrži automobilu Trabant 601 bez jakýchkoli úprav, neboť Trabant má akumulátor 6 V. Napájení zajistí akumulator, a proto síťovou část zažízení nepoužijeme. Meřící kapa-citní sonda ponořená do kapaliny je kovová uzemněná trubka vysoká asi 300 mm, se světlostí 15 mm. Trubka je z obou konců otevřená, aby ji kapa-lina mohla dobře protékat. Uvnitř trubky je elektroda — ocelové jádro s pruměrem 1,2 mm až 1,5 mm, která je jedním vodičem (nejlépe stíněním), dlouhým nejvíce 800 mm, připojena k oscilátoru. Jádro je uvnitř trubky upevněno izolovanými středícími kroužky, jejichž mezikruží je ještě provr-táno, aby kapalina mohla sondou volně protékat. Kapacitní sonda je tedy průchozí souosé vedení. Hladina uvnitř této souosé sondy je stejná jako hladina vně sondy, kterou měříme. Změnou hladiny uvnitř sondy se mění vlastní kapacita. Změněnou kapacitou se ovládá kmitočet oscilátoru. Mě-říme-li" hladinu kapaliny, která má větší vodivost, např. průmyslovou vodu, je třeba vnitřní část sondy ponořit do izolačního laku.

Princip měření je jednoduchý. Základem je tříbodový oscilátor s tran-zistorem T1. Kapacitní sonda je připojena k oscilátoru přes oddělovací transformátor Tr2 a sekundární vinutí L2, kondenzátor C5 a kapacita sondy tvoří jednoduchý můstek LC. Pracovní zdvih oscilátoru (tedy změna kmitočtu oscilátoru při změně od maximalní do minimální hladiny) je podle druhu kapaliny asi 100 Hz až 600 Hz. Upravíme-li rozměry sondy (a tím její kapacitu), je třeba úměrně změnit i kapacitu kondenzátoru C5. Integrovaný obvod MAA 245 spolu se dvěma diodami (D5 a D4) je zapojen jako meřič kmitočtu, takže výchylka ručky měřidla je uměrná změně kmitočtu. Zařízení obsahuje dva nastavitelné potenciometry P1 a P2. Potenciometrem P1 nastavujeme na stupnici měřidla minimalní výchylku pro námi zvolenou nulovou hladinu kapaliny. Potenciometrem P2 nastavujeme citlivost indikátoru, takže jím lze na stupnici měřidla nastavit údaj odpovídající maximalní hladině.

(převzato se souhlasem z www.trabiteam.wz.cz)

Fotky :


uploadováno 03.02.05 - 22:51.08

Komentáře :

 
27.11.08 - 18:14 alyno [odepsat]
nevi nekdo poradit elektronickej meric do nadrze lpg?? predem dik

 
17.09.07 - 12:39  [odepsat]
To ondra: Myslím, že je fakt ten kondík zbytočný.

Ak sa teda nepočíta s odporom tej "prepojky" vľavo od neho ako prvku v obvode "RLC"

 
10.11.06 - 12:23 Dingo [odepsat]
No padla tady obava z elektriky v nádrži. Já bych se toho nebám už protože pro zapálení je potřeba mít hořlavinu, jiskru a hlavně kyslík, který v nádrží není protože je plná výparů. Mám dokonce pocit, že klasickej plovák co se cpe do nádrží má drátovej poťák a ten se přímo koupe v benálu, takže je tam vlastně napětí taky přivedeno a nevšim sem si, že by někomu něco někde bouchlo (škodofky starý, starší motky, u CBXka sem to malinko zkoumal a žádný zatěsnění potenciometru proti benálu sem nenašel)
Kdo je zdegenerovanej akčníma filmama kde okamžitě bouchaj i nafťáky, jeho problém

 
29.10.06 - 17:45 ondra [odepsat]
kdyz tu nekdo neni elektrikar tak at tady nepise ze c4 je do zkratu! kdyzby tu byl nejaky inteligentnejsi clovek rekl by ze je to C3a C4 delic, asi to bude LC obvod s L1 prelazovany kapacitou te sondy ne? to trafo tam bude pro zvyseni citlivosti...

 
7.10.06 - 08:55 J&Z&R&.... [odepsat]
[e-mail][ICQ]
Jakožto křiženec Trabantisty a Jawaře jsem si vzpomněl na jeden myslím si relativně jednoduchý a přitom bezpečný palivoměr:
http://www.hejtmosoft.wz.cz/navody/palivomer/index.php
Výhodou oproti Jawanádrži bude naprosto pravidelný tvar nádrže u Trabiho. Tak na to koukněte a zhodnoťte. Já to dělat nebudu, nám funguje plovák
Mimochodem: by mne zajímalo jak je to se čteností nových příspěvků u starých témat....

 
13.07.06 - 20:27 Rosťa [odepsat]
[e-mail]
fakt to máš nepřehledný

 
7.09.05 - 14:18 Tomáš [odepsat]
To Yokotashi: Budu rád, když to "trochu" zinovuješ. Já elektrice houby rozumím, toto je převzaté a je to z roku raz dva...

 
31.08.05 - 14:06 Yokotashi [odepsat]
[e-mail]
TyyyYo, to je vykopavka.
Trochu bych se bal toho napeti, delat dneska neco s 245 taky nic moc (daji se koupit slusne tepelne kompenzovane operaky) a aby to melo vubec nejaky smysl, tak by to melo merit permitivitu benzinu (s olejem) a "vzduchu" (s parami), takze bych to videl na oscilator, jeden kondenzator nahore v nadrzi, druhy dole a treti prez celou nadrz (jako v navodu) ... a aby to melo nejake vyhody oproti plovaku, tak by ty "treti" mely byt alespon tri, aby to umelo zmerit mnozstvi paliva pri libovolnem naklonu auta (janevim tak do 30deg ve vsech smerech) ...
Takze napad pekny, ale postavit to uplne jinak ... jestli na to buydu mit nekdy cas, tak to sem hodim, jestli se k tomu dostane nekdo jiny, muzu poradit.

 
4.06.05 - 14:36 Jura [odepsat]
[www]
Toto schema mě asi před rokem zaujalo,ale když sem si vyslechl názory zkušenějších,tak sem se na to vyprdl.IO se nevyrábí,tak sem použil několik tranzistorů,které jsou ovšem tepelně závislé.Kondenzátor sem vložil do odměrného válce s benzinem.Pří vysouvání a zasouvání do benzínu sice indikátor fungoval,ale při změně teploty benzinu o +10°C a utěsnění odměrného válce už nestačil rozsah.Tzn. benzinové plyny velice ovlivňují přesnost.Pokud tedy chcete toto zařízení nainstaloval na motorku,tak musíte zajistit,aby v letních měsících zůstávala stejná taplota v nádrži,a aby bylá nádrž kvalitně odvětrávána.Takže podle mě je to naprostej nesmysl,kterým se nemá cenu zaobírat.Když už tak plovák,ale tak je tase problém jak ho do té nádrže nainstalovat.Zdarec Jura

 
31.05.05 - 19:40 Petr V. [odepsat]
Podle schématu je C4 opravdu zkratovanej . Nicméně do nádrže bych si "elektriku" rozhodně nedával .

 
31.05.05 - 18:57 HaD [odepsat]
To Saman: No, nechci se hádat, ale C4 je opravdu zkratovaný - jeden jeho vývod jde na emitor tranzistoru, který jede na zem, druhý je připojen na zem taky, takže se nijak projevit nemůže a je tam zbytečný (to by měl pochopit i neelektrikář). Zpětná vazba by to byla, pokud by mezi emitorem tranzistoru a zemí byl nějaký odpor. Pokud je na vinutí L2 4x více závitů než na L1, tak by tam mělo být asi i 4x větší napětí (4x5V = 20V), může a nemusí... Navíc je L2 zatíženo potenciometrem P1. Podle mě nebezpečí nehrozí...

 
31.05.05 - 16:24 Saman [odepsat]
[e-mail]
Ten kondenzator neni zkratovanej,je to zpetna vazba!!!
Zavitu je na mensim 40 a na vetsim 4x tolik, jadro muzete pouzit treba z traficka a korekci odchylky provedete podle clanku, ale ja bych si to do auta nedal. Meri to indukci a v nadrzi se vam naindukuje cca 300 voltu, zrada je v tom, ze pri minimalnim proudu, takze kdyz to date na voltmetr hned to spadne a nic nenamerite. No a pak treba budete mit nabity aku, naindukuje se tam vic, na kostru skoci jiskra a posledni co uvidite je letici hauptna vaseho milacka a velka ohniva koule.

Takze funguje to, ale radeji bych zustal u studny a do nadrze bych to neriskoval.

 
9.05.05 - 17:34 HaD [odepsat]
To Petr - Nikolčice: To víš, někteří se vyžívají v kravinkách (taky jsem takový), výhoda je, že nemusíš řezat do nádrže díru jak vrata do stodoly, ale stačí např. dirka s průměrem 5mm (podle tloušťky sondy)

 
9.05.05 - 17:12 p-h.trabi [odepsat]
[e-mail]
Nechapu, jaky to ma mit smysl... "klacek" ponoreny do nadrze je absolutne presny... A kdo chce pro pohodli palivomer, tak pouzije plovakove cidlo, ne????

 
9.05.05 - 16:26 HaD [odepsat]
To KARAS ZRH 20-65: Obvod se dá bezproblémů sehnat, ale je to blbě nakreslený, je chyba v oscilátoru (vlevo od transformátorku) C4 je zkratovaný, a taky tam není nic psaný k tomu transformátorku

 
9.05.05 - 15:15 KARAS ZRH 20-65 [odepsat]
[e-mail]
Je to všechno moc křásný, ale má to několik problémů:
a) obvod MAA 245 už těžko seženete (tesla, čtyři tranzistory, dva tušim komplement do difer. zesilovače, ale nejsem si jistej - kdyby měl někdo zájem, najdu ve starym katalogu tesla vnitřní zapojení obvodu a pošlu na mail)
b) když už se to udělá skládyný z tranzistorů, bude to mít šílenou tepelnou závislost
až si dáte někdo práci a postavíte tohle, dejte mi prosím vědět, jak se to chová v provozu

 
24.02.05 - 19:48 MONO_T [odepsat]
Taky jsem se do toho chtěl pustit ale nakonec jsem raději přistoupil na plovákový měřák protože jsem na tom nenašel tak velké výhody aby se mi to vyplatilo stavět.Pokud by někdo věděl o nějakých rapidních výhodách tohoto zapojení tak napište.

 
23.02.05 - 22:33 HaD [odepsat]
Schéma je nějak špatně nakreslené (parametry transformátoru a smysl C4) - na původních stránkách, kde jsem toto schéma už viděl byla i diskuze s výsledkem, že to nikdo nemá a nikomu to nefunguje...

 
20.01.05 - 12:14 Schovi [odepsat]
nejdriv to udelam vyskousim a pak dam vedet ok Scho2i

 
20.01.05 - 11:35 Skippy [odepsat]
Jen drobnost. Kdo to má namontované a vyzkoušené? A jak se to osvědčilo?

[1-20]   

Přidat nový komentář
Přidávat komentáře mohou jen registrovaní uživatelé !


Autoklub Trabant Brno
© 2005-2017 by Martin, sponzored and managed by Tomáš
Prosím o dodržování pravidel stránek.
loadtime : 0.073677, 12.12.17 - 20:55:16, uptime : 340 dnů 22 hod 28 min, volné místo : 13483 MB
<- prosinec
2017
->
Po Út St Čt So Ne
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Volby
Přihlásit se

Přihlášení lidé
Čouda
Krteczek
Taťka Šmoula